Arbejdsmiljøuddannelse: Derfor bør I prioritere en arbejdsmiljørepræsentant

Arbejdsmiljøuddannelse: Derfor bør I prioritere en arbejdsmiljørepræsentant
BEEF-UP.DK |
ANNONCE

I Lov om Arbejdsmiljø finder du Arbejdsmiljørepræsentantens virke. Den består af mange ting, og én af dem er, at der i virksomheder med 10-34 ansatte skal vælges en arbejdsmiljørepræsentant for to år ad gangen. Er der mere end 35 ansatte, skal der etableres arbejdsmiljøgrupper, hvor der indgår adskillige arbejdsmiljørepræsentanter.

Ud over det, loven siger, har arbejdsmiljøet på en virksomhed en helt grundlæggende virkning på det arbejde, de ansatte udfører – fordi det har enorm betydning for deres arbejdsglæde. Selvom mange virksomheder desværre ikke har særligt stort fokus på arbejdsmiljø, betyder det ikke, at I på din arbejdsplads skal gøre det samme.

Med en arbejdsmiljøuddannelse kan en eller flere repræsentanter fra din arbejdsplads blive uddannet i, hvordan I sammen skaber et optimalt arbejdsmiljø.

Tag en eller flere kurser: Arbejdsmiljøuddannelse er essentielt

Der findes mange arbejdsmiljøuddannelser og kurser, som kan klæde dig og andre på til at optimere og arbejde med arbejdsmiljøet i virksomheden. En arbejdsmiljøuddannelse er nemlig et krav, hvis virksomheden har en arbejdsmiljøorganisation. Den skal være gennemført senest tre måneder efter, at en arbejdsmiljørepræsentant eller -leder er udpeget.

På sådan en uddannelse får du mere at vide om, hvordan du sørger for sikkerhed og gode forhold for de ansatte. Det handler om arbejdsstilling, eventuelle sikkerhedsrisici og meget mere, som i det lange løb kan skade de ansatte og føre til en arbejdsskade.

Det sker der på den grundlæggende arbejdsmiljøuddannelse

På den grundlæggende arbejdsmiljøuddannelse får du et bredt kendskab til arbejdet med arbejdsmiljø.

I løbet af undervisningen kommer du til at lære mere om:

  • Ledelses- og samarbejdsstrukturer, som arbejdsmiljøorganisationen indgår i

  • Værktøjer inden for samarbejde, konflikthåndtering og pædagogik

  • Formidling og kommunikation

  • Samarbejde med arbejdsmiljørådgivere, Arbejdstilsynet og mange andre instanser

  • Arbejdsmiljøorganisationens opgave i forbindelse med ulykker, uheld og sundhedsfarer


Uddannelsen hjælper dig også med, hvordan du bedre kan håndtere konflikter og udfordringer i forbindelse med arbejdsmiljøet. Du får på langt de fleste arbejdsmiljøuddannelser også et indblik i, hvordan du laver en Arbejdspladsvurdering, der er dybdegående og brugbar.

Et godt arbejdsmiljø giver glade ansatte

Som arbejdsmiljørepræsentant er du ambassadør for arbejdsmiljøet på din arbejdsplads. Det er din opgave at sikre, at de ansatte har de bedst mulige arbejdsvilkår både praktisk, fysisk, socialt og mentalt.

Når de ansatte på arbejdspladsen har det godt, præsterer I nemlig bedst. Glade medarbejdere har et bedre helbred, er mere motiverede, koncentrerer sig bedre og udvikler sig mest.

Derfor er det i alles interesse, at arbejdsmiljøet er i top.