Nogle steder bliver helt uden bus om aftenen, hvor man ikke vil kunne komme til Vang og heller ikke frem og tilbage mellem Klemensker og Rø. Der bliver længere rejsetid mellem Gudhjem og Rønne, og i Østermarie forsvinder muligheden for at skifte bus og ud komme videre fra nordlandet mod Svaneke og Nexø ved at skifte til bus nummer 4 efter kort ventetid.
Alt det og mere til var for kraftig kost for Enhedslisten, der stemte imod, men ikke kunne samle et flertal for sit eget forslag: At forlænge den nuværende køreplan med fire måneder og give BAT mere tid til at lægge en plan med færre huller – en plan, der så først skulle træde i kraft den 1. august næste år.
– Man kan være bange for, at en dårligere service vil betyde, at BAT mister flere passagerer, så BAT's økonomi bare bliver endnu dårligere, sagde Morten Riis (EL).
BAT skal spare 5,2 millioner
Flertallet for den nye køreplan accepterede den sag, som BAT har ført for den: At den kommende køreplan er den bedst mulige i en situation, hvor BAT skal skære 5,2 millioner kroner ud af sit budget, svarende til 13.300 kørte timer om året.