Vedtaget: BAT's nye køreplan forringer busdrift markant

Vedtaget: BAT's nye køreplan forringer busdrift markant
Flere bus- og færgepassagerer vil med BAT's nye køreplan opleve, at busser og færger ikke altid passer sammen. Foto: Henrik Nielsen
POLITIK | Torsdag 19. december 2024 • 19:13
Jakob Marschner
Journalist
POLITIK | Torsdag 19. december 2024 • 19:13

BAT's millionunderskud fører til forringet service og en ny køreplan med adskillige huller fra april. Ingen var begejstrede, men kun Enhedslisten var indstillet på at afvise BAT-ledelsens plan.

Fra 1. april vil der være syv konkrete tidspunkter, hvor en bus enten kommer til Rønne Havn meget tæt på en færgeafgang. Eller hvor bussens ankomst ikke passer med færgeafgangen, så buspassagerer kommer til at vente i op til to timer, før de kan komme med færgen.

Der vil også være tidspunkter, hvor passagerer med færgen kommer til at vente i op til to timer, før de kan komme videre med den bus, som de har brug for.

Begge dele er konsekvenser af BAT's kommende køreplan, der torsdag aften blev godkendt af et flertal i kommunalbestyrelsen: Konservative, Dansk Folkeparti, Moderaterne og KristenDemokraterne (i alt 10). Socialdemokratiet samt løsgængerne Søren Schow og Heidi Burgedahl undlod at stemme.

I de tidlige morgentimer og om aftenen fra klokken 17 til 22 bliver den anden store konsekvens af økonomisk pressede BAT's barberede køreplan, at busruterne 1, 3, 4 og 6 kun vil køre hver anden time, nu under navnene 1A, 3A, 4A og 6A.

Nogle steder bliver helt uden bus om aftenen, hvor man ikke vil kunne komme til Vang og heller ikke frem og tilbage mellem Klemensker og Rø. Der bliver længere rejsetid mellem Gudhjem og Rønne, og i Østermarie forsvinder muligheden for at skifte bus og ud komme videre fra nordlandet mod Svaneke og Nexø ved at skifte til bus nummer 4 efter kort ventetid.

Alt det og mere til var for kraftig kost for Enhedslisten, der stemte imod, men ikke kunne samle et flertal for sit eget forslag: At forlænge den nuværende køreplan med fire måneder og give BAT mere tid til at lægge en plan med færre huller – en plan, der så først skulle træde i kraft den 1. august næste år.

– Man kan være bange for, at en dårligere service vil betyde, at BAT mister flere passagerer, så BAT's økonomi bare bliver endnu dårligere, sagde Morten Riis (EL).

BAT skal spare 5,2 millioner

Flertallet for den nye køreplan accepterede den sag, som BAT har ført for den: At den kommende køreplan er den bedst mulige i en situation, hvor BAT skal skære 5,2 millioner kroner ud af sit budget, svarende til 13.300 kørte timer om året.

– Jeg tror på BAT's ledelse her. Jeg synes, at det er uartigt over for Niels Rasmussen og resten af BAT's ledelse, at I bliver ved at sætte jer imod, sagde René Danielsson (DF), henvendt til Enhedslisten.

– Man kan vælge at tro på den mail, som vi har fået fra BAT's trafikchef eller ej. Man han nævner mange ting, der vil vælte, hvis vi ikke godkender køreplanen. Det er ikke uvæsentligt at tage med i den her diskussion, sagde borgmester Jacob Trøst (K).

– Jeg synes, at det er super ærgerligt, men sådan er det, når man skal spare nogle penge. Jeg er helt overbevist om, at BAT's ledelse har lagt den bedst mulige plan indenfor de rammer, der nu er, sage Bjarne Hartung Kirkegaard (KD).

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT