'Sammenlægningen er en hån mod medarbejderne'
Det er særlig lærernes vilkår, som Malene Zanty er bekymret for. For en hverdag præget af besparelser og øget arbejdspres for de ansatte, har direkte indflydelse på børnenes trivsel i skolen.
– Vi har rigtig mange børn som trives godt, men vi har også rigtig mange børn som ikke trives godt. Og det er dem, som kommer til at trække det største læs. Udover at det selvfølgelig er lærerne, der står med klassesammensætninger af både dygtige elever, elever som har meget brug for hjælp, dem som ligger lige i midten og så børnene fra modtagerklasser, der ikke taler dansk. Det er en bred vifte, og det forventes jo ikke, at lærerne kun fokuserer på dem, som klarer sig dårligst. Det forventes jo også, at de børn som klarer sig godt, også bliver stimuleret. Det er en kæmpe byrde at lægge på lærerne. De skal hele vejen rundt, og jeg synes at sammenlægningen, hvis jeg må være lidt spids, er en hån mod medarbejderne på skolerne. At man forventer at de kan favne alt det her oveni besparelser. Det er vigtigt for mig at sige, at vores opgave nu fremadrette, bliver at have fokus på, at medarbejderne på skolerne bliver ved med at synes, at deres job giver mening, at de er glade og føler at de har en bæredygtig arbejdsplads.
Det er altså ikke så meget børnene, som Malene Znaty er bekymret for, men selve de rammer som eleverne skal bevæge og vokse i.
– Jeg er faktisk ikke så bekymret for eleverne. Børn er omstillingsparate, og derfor er jeg mere bekymret for medarbejderne. Hvis man ikke har medarbejderne med, og hvis medarbejderne ikke føler sig trygge i deres job, så kigger eleverne på en voksen, som står og river sig i håret. Og så får børnene det svært. Så hvis vi har fokus på, at lærerne synes, at det er fedt at gå på arbejde, at de er glade, og mener, at de har den opbakning, som det nu er muligt at få bøde økonomisk fra forældrene, fra ledelsen og fra samfundet generelt, så mener jeg, at de har de bedste forudsætninger for at undervise vores børn. Hvis de har det, og der er ro på i klasserne, så følger børnene med. Selvfølgelig vil der altid være nogen, som ikke synes, at det er rart med forandringer, men i udgangspunktet tænker jeg, at hvis lærerne er me,d og de får den støtte de skal have, så forgrener det sig ud i klasserne og til børnene.