Ny p-plan: Svaneke frygter, at bilerne kører forbi

Ny p-plan: Svaneke frygter, at bilerne kører forbi
I Svaneke har man i mange år arbejdet på at få gode parkeringspladser tæt på byen. Arkivfoto
NYHED | ABONNENT | 4. MAR 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
4. MAR 2023 • 05:30

Forslaget til betalingsparkering og licensordning i de centrale dele af fem byer møder ikke stor begejstring hos flere af erhvervsforeningerne.

Der tegner sig et politisk flertal for at indføre betalingsparkering med en licensordning i Gudhjem og Svaneke samt store dele af Rønne, Nexø og Allinge.

Og selvom detaljerne fortsat mangler at falde helt på plads, og det først skal endeligt godkendes i kommunalbestyrelsen, så er flere af erhvervsforeninger i de involverede byer skeptiske over for det forslag, som onsdag blev førstebehandlet i natur-, miljø- og planudvalget.

Tidende har taget en snak med foreningerne i Svaneke, Rønne og Gudhjem for at høre deres umiddelbare vurdering.

Svaneke: Har intet hørt

– Vi har sammen med Fællesrådet og Svanekes Venner gennem mange år siddet i en trafik- og parkeringsgruppe med BRK, og det overrasker mig, at der nu er kommet det her udspil, for vi har intet hørt om det konkrete forslag. Jeg synes, det havde været smart at forhøre sig hos dem, der bliver påvirket af det, siger Jesper Vigel, formand Svaneke Handelsstandsforening.

– Det bekymrer mig lidt. Faktum er, at hvis man begynder at opkræve for parkering i Svaneke, så skal der skal jo streges op efter reglerne for parkering, og så vil der i hvert fald nede på havnearealet være plads til markant færre biler.

– Vi har i trafikgruppen set opgørelser over, hvor mange pladser det vil koste, hvis man streger op. Vi troede først, man kunne få plads til flere ved at strege op, men der er jo nogle krav til, hvor stor en bås skal være.

– Der vil jo mangle en masse parkeringspladser, så det vil da glæde mig, hvis kommunen laver nogle fine parkeringspladser udenfor byen, hvor de besøgende kan holde, for ellers vil de jo fylde oppe i smågaderne, og så kan de fastboende stadig ikke parkere nogen steder.

– Vi har i mange år arbejdet på at få nogle gode parkeringspladser, der ligger tæt på byen. Det har lange udsigter, men nu kommer der jo en indtægt, så jeg håber da, at der bliver råd til at sætte gang i det. Det er det eneste, vi kan håbe på.

– Rigtig mange af vores butikker har en kort sæson, hvor de skal tjene pengene, og hvis det er meningen, at man vil have bilerne ud af byen, så skal de også have ordentligt sted at holde tæt på. Ellers kører de bare forbi os, siger Jesper Vigel.

Rønne: Meget pludseligt

– Jeg synes først og fremmest, det er ærgerligt, at man skal finde ud af, at sådan noget kommer nu og her gennem medierne. Vi ved dårligt nok, hvad det handler om, fordi det er kommet meget pludseligt. Havde jeg nu haft et møde med kommunen i januar, så kunne jeg måske sige, at det måske ikke er så dumt det her. Men vi ved det simpelthen ikke nu, siger Jan Bidstrup, formand Rønne Handelsstandsforening.

– Vi var godt klar over, at det var besluttet i budgettet, men så skete der jo ikke rigtig mere. Det er næsten det, jeg vil bebrejde dem mest. At vi ikke er blevet taget med på råd eller i det mindste bare forklarer os, hvad det handler om.

– Som handelsdrivende vil vi jo altid være i en eller anden form for opposition til sådan nogle tiltag. Så kan man diskutere fornuften i det og så videre, men det må andre stå for. Vores udgangspunkt er, at alt der har med ekstra afgifter og udgifter at gøre, er vi i princippet imod.

– Det er jo ikke, fordi beløbet i sig selv er så stort, men når noget bliver gjort mere besværligt, og man skal til at betale for at parkere her, kan det så afholde nogen fra at komme til byen? Vi aner det ikke, men vores frygt vil altid være der.

– Jeg vil også altid synes, der kan være noget problematisk i, når man forskelsbehandler. Uanset hvad motiver er for det. Enten må det gælde alle eller ingen. Det der med, at man tager nogle områder, hvor man pålægger kunderne en ekstra udgift, mens man friholder andre.

– Man kan ikke undgå at blive lidt nervøs, når det koster penge at besøge os, mens et andet område bliver friholdt, siger Jan Bidstrup.

Gudhjem: Hjælper ikke en dyt

– Vi har jo i mange år efterspurgt, at vi får betalingsparkering i hele nedre Gudhjem. Det ser ikke ud til at være en del af forslaget, og derfor hjælper det ikke en dyt på parkeringsproblemerne. Folk vil jo kæmpe om at få de pladser, som de har ”ret” til, fordi de har betalt for licensen, siger Søren Danig, formand Gudhjem Erhvervsforening.

– Vi har gennem mange år haft en udmærket dialog med kommunen om det og har drøftet det i lang tid. Vores holdning har hele tiden været, at vi vil have betalingsparkering, helst i afmærkede parkeringspladser, i hele nedre Gudhjem, for så kunne vi komme det her parkeringskaos til livs, hvor folk bare kaster bilen mere eller mindre tilfældigt rundt i gaderne.

– Jeg kan ikke se, at det ændrer noget som helst i forhold til den situation, vi har i dag. Der er stadig betalingsparkering på den store plads ved røgeriet, og det er det. Der er ikke noget, der hindrer folk, som har betalt for licensparkering, i at køre ned i byen. Og det er jo det problem, vi gerne vil have løst. At der er så meget trafik ned gennem byen.

– Man kunne løse det bedre, hvis vi på toppen af byen kunne sætte et skilt, hvor der stod, at der er betalingsparkering, når du kører over denne streg. Det ville afholde nogle fra at køre ned.

– Jeg ved ikke, om det bare er fordi, man ikke ved, hvordan man skal opkræve penge, men det kan man jo gøre meget let med nummerpladescanning. Det gør man i resten af verden, så hvorfor skulle man ikke kunne gøre det på Bornholm, spørger Søren Danig.