Kritik af færgens billetpriser: En uhensigtsmæssig forskelsbehandling

Kritik af færgens billetpriser: En uhensigtsmæssig forskelsbehandling
Arkivfoto: Henrik Nielsen
NYHED | ABONNENT | 9. NOV 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
9. NOV 2023 • 05:30

Bornholmslinjens billetpriser for handicappede er ikke ligestillet med resten af billetpriserne. Sådan lyder kritikken, men rederiet mener, at det faktisk forholder sig lige modsat.

Sker der forskelsbehandling, når handicappede vil rejse med færgen fra og til Bornholm?

Ja, mener Christian Toft Sørensen, der har henvendt sig til Tidende. Han mener, at der umiddelbart foregår en uhensigtsmæssig forskelsbehandling af handicappede pensionister, der sejler med Bornholmslinjen mellem Ystad og Rønne og kører i en almindelig personbil.

"Vil jeg og min hustru, der er handicappet, har et handicapkort og kører i en almindelig personbil, rejse med Bornholmslinjen og være sikre på at have en plads nær en elevator, skal vi bestille en handicapbillet, hvilket jo er meget naturligt."

"Men, som handicappet har man kun mulighed for at vælge en billet for en høj bil i billetsystemet. Og det koster en del mere end en lav bil (almindelig personbil)", skriver Christian Toft Sørensen blandt andet i en mail til Trafikkontaktrådet, som Tidende har fået tilsendt.

Han forklarer videre, at man kan købe en pensionistbillet og herefter ringe til Bornholmslinjen og bede om en elevatorplads, men ofte bliver han oplyst om, at der ikke er flere elevatorpladser.

"Jeg kan så ændre min billet til handicapbillet og betale differensen fra en pensionistbillet til en handicapbillet. Der er altså elevatorpladser, men ikke til pensionistpris til en handicappet pensionist, der kører i en almindelig personbil", skriver Christian Toft Sørensen, der undrer sig over, at en handicappet pensionist skal betale mere end en pensionist, selvom man i princippet får samme ydelse.

To helt forskellige billettyper

Ifølge pr- og kommunikationschef hos Bornholmslinjen skal man først og fremmest gøre sig klart, at der er tale om to helt forskellige billettyper med meget forskellige betingelser.

– Handicapbilletter er jo kontraktligt regulerede, så de er uden for dynamisk prissætning og koster altid det samme. Pensionistbilletter er noget andet. De er med i den dynamiske prisstruktur, hvor de ændrer sig hen over året, så de to ting kan slet ikke sammenlignes, siger Jesper Maack, der samtidig slår fast, at prisen ikke har noget at gøre med bilens størrelse.

– Det handler ikke om, at man booker en høj bil. En handicapbillet kan være både en personbil og en høj bil. Det gør ingen forskel for prisen hos den, der booker.

Jesper Maack tilføjer, at man sagtens kan vælge en pensionistbillet, hvis man vil og så ringe ind og bede om en elevatorplads, hvis der er flere af dem. Han fortæller, at der er fem pladser tæt på elevatoren, som skal fordeles mellem dem, der har brug for pladsen.

– Men man risikerer jo, at pladserne ved elevatorerne er optaget.

Det påpeges i henvendelsen, at man ofte har oplevet at ringe ind, hvor der oplyses om, at der ikke er elevatorpladser til pensionistpris. Men man kan godt ændre billetten til handicapbillet ved at betale differencen og på den måde alligevel få elevatorplads?

– Ja, jeg ved ikke, hvad der præcist er blevet sagt i telefonen i det tilfælde, så det er svært at svare på. Det bliver lidt for specifikt, og jeg kan ikke svare på, hvordan den konkrete sag forholder sig, forklarer Jesper Maack.

Ligestilling?

I Trafikkontaktrådet sidder blandt andre formanden for Danske Handicaporganisationer på Bornholm, Kim Jacobsen, og han har tænkt sig at forfølge den fremførte problematik.

– Det er noget, jeg vil tage fat på og forfølge mere end bare at huske at nævne det. Jeg har forsøgt at tænke over, hvordan jeg kan få lagt det op, så billetpriserne kan komme ned i nærheden af de billige billetter.

Er det i en eller anden grad diskriminerende, synes du?

– Jeg vil sige, at prisen for handicapbilletter er…. De er i hvert fald ikke korrekte, synes jeg. Man får jo ikke mulighed for at rejse til billig pris som handicappet, og hvis man endelig vælger de billige billetter, kan du ikke være garanteret at holde i nærheden af en elevator. Det er problemet, siger Kim Jacobsen.

Christian Toft Sørensen har også sendt sin henvendelse til borgmester og formand for Trafikkontaktrådet, Jacob Trøst (K), der også umiddelbart undrer sig, da Tidende fanger ham på telefonen.

– Det virker mærkeligt, men vi har skrevet til Molslinjen og bedt om deres vinkel på det spørgsmål, og så vil jeg ud fra deres svar se på, om det er noget, vi skal tage op i rådet. Vi skal finde ud af, om der er en grund til det her, fordi som udgangspunkt skal der jo som minimum være ligestilling, synes jeg.

Er det diskrimination?

– Nej, det synes jeg ikke, man kan kalde det. Det er nok at sætte det lidt for meget på spidsen, men jeg har umiddelbart svært ved at se logikken i det, siger Jacob Trøst.

Jesper Maack mener dog, at der må være tale om en misforståelse, hvis man mener, at der i den nuværende billetstruktur ikke er ligestilling for handicappede.

– Jeg er forholdsvis sikker på, at der ikke menes, at handicapbilletterne skal være en del af den dynamiske prisstruktur, for det vil jo også betyde, at de bliver væsentligt dyrere hen over sommeren. Hele ideen er jo netop, at handicapbilletter koster det, de koster, men det gør de så også hele året, siger Jesper Maack og fortsætter:

– Jeg synes jo faktisk, handicappede får en rigtig god deal på Bornholmslinjen. Man får en fast lav pris på billetterne, og det kan vel næsten ikke blive bedre.

Så I mener, at der modsat faktisk er taget højde for handicappede i kontrakten?

– Jamen, det er der. De er sikret en lav pris hele året, og de er sikret, at der stort set altid vil være plads til dem i nærheden af en elevator.

Ekstra elevator havde løst en del af problemet

Uanset uenigheden er Kim Jacobsen klar over, at det er svært at ændre så meget i den igangværende kontraktperiode med Bornholmslinjen.

– Det er jo ikke noget, der bliver ændret på en dag, fordi priserne ligger mere eller mindre fast i kontrakten. Det bliver nok et langt sejt træk, hvor det skal nævnes igen og igen, og så skal jeg være ekstra opmærksom på, at det justeres ind, når den nye kontrakt laves, siger formanden for DH Bornholm, der i samme ombæring gentager en tidligere omtalt problematik ved, at der kun er en elevator på Express 5.

Den manglende elevatorkapacitet kunne nemlig være med til at løse en stor del af den rejste problematik, mener han, hvilket bakkes op af formanden for Bornholms Passagerforening, Ann Hartl.

– Jeg vil sige, at der er ikke nogen tvivl om, at hvis der var en elevator i hver side af Express 5, havde der været flere muligheder for elevatorpladser, og så havde man formentlig været den her problematik foruden, siger Ann Hartl.

Bornholmslinjen har tidligere forklaret den kun ene elevator med, at elevatorer er meget pladskrævende og tunge at etablere på hurtigfærger.

– Når man sejler med en hurtigfærge, der skal sejle rigtig mange mennesker på tværs af Øresund indenfor et givent tidsrum, så er vægt et vigtigt parameter, man er nødt til at tage hensyn til. Det er et meget fint og teknisk arbejde at lave en elevator, der kan holde til at blive skubbet lidt rundt på skibet, lød det dengang fra Jesper Maack.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT