Uanset uenigheden er Kim Jacobsen klar over, at det er svært at ændre så meget i den igangværende kontraktperiode med Bornholmslinjen.
– Det er jo ikke noget, der bliver ændret på en dag, fordi priserne ligger mere eller mindre fast i kontrakten. Det bliver nok et langt sejt træk, hvor det skal nævnes igen og igen, og så skal jeg være ekstra opmærksom på, at det justeres ind, når den nye kontrakt laves, siger formanden for DH Bornholm, der i samme ombæring gentager en tidligere omtalt problematik ved, at der kun er en elevator på Express 5.
Den manglende elevatorkapacitet kunne nemlig være med til at løse en stor del af den rejste problematik, mener han, hvilket bakkes op af formanden for Bornholms Passagerforening, Ann Hartl.
– Jeg vil sige, at der er ikke nogen tvivl om, at hvis der var en elevator i hver side af Express 5, havde der været flere muligheder for elevatorpladser, og så havde man formentlig været den her problematik foruden, siger Ann Hartl.
Bornholmslinjen har tidligere forklaret den kun ene elevator med, at elevatorer er meget pladskrævende og tunge at etablere på hurtigfærger.