– Dialyse er ikke en behandling, man bliver rask af. Det er en behandling, der understøtter ens vitale kropsfunktioner. Blodet renses, men så snart man er ude af dialysemaskinen, stiger tallene igen. Man kan godt leve godt med den, men det sker, at der er nogle af vores ældre, der siger, jeg tror gerne, jeg vil stoppe. Så skal man tænke, hvad er det der gør, at de gerne vil stoppe. Er det fordi de er deprimerede, er der noget, der er for svært for dem, er det familien der ikke rigtig forstår, hvad det egentlig er, de er udsatte for. Der er det vigtigt at få en læge ind over, der kan vurdere om det er noget, der kan behandles, så man får de lyse tanker tilbage. Trætheden er en fast følgesvend. Det er en hård sag at køre dialyse. Men jeg kan mærke hvordan humoren, letheden og vores tosserier her på afdelingen gør det hele lidt lettere for dem.
Hvad sker der, når det bliver rigtig alvorligt?
– Når patienten bliver indlagt på sengeafdelingen har vi ofte taget den svære samtale. Vi lærte for nogle år siden, at vi, når den tid kommer, hvor de ikke har det så godt længere, skulle tale med patienten om, hvad vil du så have der skal ske. Det var virkelig grænseoverskridende for mange. Nogle patienter tænkte: Dør jeg af det her? Nu har vi fået lægeskifte, og vores nye overlæge, Marianne Rix, hun vil hellere tage den svære samtale i fredstid. Så nu har vi en årlig statussamtale med patienterne, hvor man snakker om løst og fast, hvordan synes man det går, er der noget man kan gøre anderledes. Her er det mere naturligt, at man bringer det op, hvis det kommer dertil.