Studiekammeraterne grinede af hende, for hvorfor ville hun dog rejse til Tyskland i stedet for at bosætte sig og få et udmærket job som lærerinde i Danmark. Hun sendte dog en ansøgning og kom til samtale på jobbet. Det samme gjorde 80 andre piger ud af de 160, der havde søgt. Så da brevet kom med posten, der fortalte, at hun var blevet udvalgt som en af de 27, der skulle starte på job den 8. august, var glæden stor.
Sminke og skræddersyede kjoler
Det var Dansk Mejeribrug, der udsendte de unge kvinder til at promovere dansk ost på de udenlandske markeder. Mange kender måske kogebøgerne fra Karolines Køkken og den lille papko, der også lød navnet Karoline. Det samme gjorde de 27 unge nyansatte kvinder, som nu skulle på kursus for at blive Karoline-piger.
– Det var et stort anlagt reklameapparat, der var sat op for at præsentere osten og den danske pige. Pigerne skulle charmere og inspirere den pågældende befolkning til at spise og købe dansk ost igennem smagsprøver og demonstrationer i supermarkeder, på messer og lignende, fortæller Ruth Kofoed Brandt.
Hun fik en god løn og fik dækket alle sine udgifter til tog, taxa og firestjernede hoteller.