Mette og Claus sælger jomfrukaffe: Det skal være usnobbet

Mette og Claus sælger jomfrukaffe: Det skal være usnobbet
Uniformen er en panama-hat, skjorte og forklæde. Udtrykket er inspireret af figuren Juan Valdez, som er ansigtet på sammenslutningen af alle kaffefarmerne i Colombia. Claus er den bornholmske Juan Valdez, fortæller Mette. Foto: Torben Ager
DAGENS NAVN | ABONNENT | 20. SEP 2022 • 05:30
DAGENS NAVN | ABONNENT
20. SEP 2022 • 05:30

I forsommeren 2022 lancerede ægteparret Mette Ambiørn og Claus Schiko det bornholmske kaffebrand Baltic Roast, og fra deres kaffevogn har de over de seneste par måneder solgt deres specialkaffe rundt på øen. De har netop overtaget Promenadekiosken i Sandvig, hvor de fra foråret 2023 vil servere kaffen og meget andet i en ny café med navnet Sandlinien.


Har det længe været en drøm for jer at lancere jeres eget kaffebrand?

– Idéen opstod, fordi vi smagte en vidunderlig kaffe i Haag, hvor vi boede. Vi faldt i snak med ham, der har kaffebaren, og det viste sig, at det var jomfrukaffe og et meget frisk kaffeprodukt. Vi rister kun on demand, vi får det ristet i Haag. Vores rister er rigtig god til den type kaffer, og de har kun jomfrukaffer. Så vidt vi har researchet os frem til, er vi de eneste i Danmark, der har jomfrukaffe.

Hvad er jomfrukaffe?

– En kaffeplante har i sin levetid tre bønner eller tre høst. Den første er lidt mere sårbar men friskere i kaffesmag. Bønne nummer to og tre er mere robust og mere hårdfør, men den mister også lidt af smagen. Det er som regel den, de store kaffeproducenter tager, for den holder længere og kan ligge længere på lager. Du får ikke lige så god en kaffesmag, synes vi, og man mister lidt af stærkheden af selve kaffen. Det gør, at vores kaffe er friskere, men den holder heller ikke lige så længe. Vi giver en smagsgaranti på tre måneder. Vi køber den sidst tilgængelige høst. Al vores kaffe, vi har solgt i år, har enten været høstet i slutningen 2021 eller starten af 2022.

Hvor kommer jeres kaffebønner fra?

– Vi har i øjeblikket tre single-origin, altså hvor de kommer fra ét område i hvert land. Vi har én fra Papua New Guinea. Som det første land i verden har deres regering fået en kaffeminister, som lige er blevet valgt for en måneds tid siden. De vil gerne gøre mere ud af kaffen, og den er ret speciel. Vi har også en fra Costa Rica og en fra Mexico. Og så har vi vores egen signaturblend, 'baltic blend', som blandet sammen af tre forskellige bønner: en fra Honduras, en fra Colombia og en fra Indien. Vi vælger de her områder sammen med vores rister. Vi går ind direkte og forhandler med plantageejerne og betaler dem over markedsprisen. Det er for at sikre, at vi får den kvalitet, vi gerne vil have, og for at kaffebønderne får en bedre pris og bedre vilkår.

Hvordan er jeres første sæson gået?

– Det er gået rigtig godt. Det er også derfor, vi har fået mod på mere. Vi er generelt blevet virkelig positivt overrasket. Vi gik ind i det med en kæmpe passion for kaffe, og det er bare fedt at møde folk og få gode snakke. Vi har været til kræmmermarked og fødselsdage og et kobberbryllup. Alle har bare sagt, at det er en god kop kaffe og har været nysgerrige. Smag er subjektivt, så når man kommer med noget nyt, kunne der måske være flere der siger, det er ikke lige mig. Men vi er blevet mødt af folk, der gerne vil have mere. Det er også derfor, vi går ind i det med Sandlinien, for vi føler, der er en efterspørgsel både fra bornholmere og turister.

Har I arbejdet med kaffe før?

– Ja. Jeg (Claus) har arbejdet hos Nestlé i Panama. Vi boede i Panama i 2017, og der var vi rundt og se forskellige plantager og på kaffeture. Men vi er begge født og opvokset på Bornholm, og der har vi begge arbejdet inden for servicebranchen på caféer og restauranter.

Hvad er jeres baggrund ellers?

– Vi kommer begge fra en kommunikations- og mediebaggrund. Claus arbejdede med medier i hele sin karriere. Jeg (Mette) arbejder i fladen mellem kommunikation og forandringsledelse. Det er noget helt andet, men vi drikker bare rigtig meget kaffe. Derfor er vi også ret specifikke omkring, hvad vi synes er en god kop kaffe.

Hvad er en god kop kaffe for jer?

– En, der ikke er bitter eller syrlig, men som har en god, rund kaffesmag. Faktisk handler det om det lag skum, der ligger øverst på kaffen. Det hedder crema. Hvis det er en rigtig god kop kaffe, ligger der godt med crema på. Men det tilkendegiver ikke smagen, for det kommer meget an på ristningen. Der er lys-, mellem- og mørkristet, hvor mørkristet typisk er italiensk espresso. Vores ligger i den høje ende af lysristning i knækket lige før den bliver mørk. Det gør, at der er mange smagsnoter og man for eksempel kan smage chokolade eller citrus. Den har personlighed. Det kendetegner også en god kaffe, at når den bliver en lille smule kold, så har den stadig smag.

Hvad vil I gerne give videre til bornholmerne med Sandlinien?

– Når man har været så meget ude som os, lægger man mærke til god service. I Holland er de sindssygt dygtige til service, og det tager vi med os. Vi vil rigtig gerne give folk en oplevelse. Vi har læst på Facebook, at folk er bange for, at Promenadekiosken skal ændre sig. Det har vi taget godt imod, for vi forstår faktisk godt, hvad folk kommer med. Men tingene bliver nødt til at udvikle sig, for Bornholm er i fremdrift. Vi vil gerne være med til at løfte Bornholm i den fremdrift. Selvom det er en specialty-kaffe - bare dér er det rimelig nørdet for nogen, og så kommer vi oveni og siger, at det også er en jomfrukaffe - så vil vi gerne have, at det blive usnobbet. Det er noget af det, vi bringer ned til 'Sandlinien'. Usnobbethed og en god smagsoplevelse og god kvalitet.

 


Mette og Claus

– Gift

– Har boet flere steder i verden, blandt andet i Panama og Holland. De flyttede tilbage til Bornholm i foråret 2022.

– Bor i Klemensker på et nedlagt landbrug lige ved Rø Plantage.

– Parret har tre sammenbragte voksne børn.

– Baltic Roast-kaffe kan findes i flere caféer, butikker og restauranter eller på deres webshop.