Det må også være et lidt hårdt arbejde at have, fordi man taler med folk, der kan være i nogle lidt vanskelige perioder i deres liv. Hvordan hjælper du dine medarbejdere med at håndtere den del af arbejdet?
– Vi har meget fokus på, at når man sidder og tager telefonen, så kan man godt få nogle svære opkald, hvor man efterfølgende for eksempel sidder og tænker "puha, denne borger var godt nok frustreret eller ked af det". Derfor har vi også en uskreven regel om, at man ikke skal gå hjem fra kontoret med en dårlig fornemmelse i maven. Så skal man simpelthen komme ind og snakke med enten sin nærmeste leder - eller mig eller vores faglige koordinator - for at få vendt samtalen, så den ikke sidder og gnaver, og vi bliver syge af det. Vi har også coachende samtaler, og vi har mulighed for at ringe til Falck Health Care, så vi har ret meget fokus på at passe på hinanden. Desuden bruger vi meget tid på at træne den gode samtale herunder det konfliktnedtrappende sprog.
– Jeg vil så sige, at det er heldigvis langt de færreste af vores opkald, hvor borgerne er vrede, men de opkald kan bare godt komme til at fylde meget mentalt. Og det er der, hvor vi synes, det er ret vigtigt at have de her snakke om, hvordan vi går til det med samtalerne, og hvordan vi passer på hinanden, så vi ikke går i stykker af det. Vi har haft folk, som har søgt og fået arbejdet, som forholdsvis hurtigt finder ud af, at det her arbejde slet ikke er noget for dem, men jeg har også kollegaer, som har været her længere end mig, så det er meget forskelligt, hvem der kan være i jobbet.
Hvordan kom du til at arbejde for Familieretshuset?
– Da jeg uddannede mig til jurist på Aarhus Universitet, havde jeg et fag, der hedder socialret. Og der opdagede jeg, at det kunne være spændende at arbejde i Statsforvaltningen (forgængeren for Familieretshuset), for i den organisation er der en god blanding mellem at have med mennesker og jura at gøre. Så det var et område, jeg rigtig gerne ville ind på. Så da stillingen som sagsbehandler i Statsforvaltningen blev slået op i 2013, så søgte jeg den og var så heldig at få den. Faktisk var det tredje gang, jeg søgte en stilling i Statsamtet. I 2015 blev jeg så udnævnt til kontorchef efter to år som henholdsvis sagsbehandler og souschef.