Jobtilbuddet var simpelthen for godt til at sige nej til

Jobtilbuddet var simpelthen for godt til at sige nej til
Kristoffer Holm Pedersen er vendt hjem til Bormholm og har bosat sig i 'Danmarks smukkeste by'. Selvportræt
DAGENS NAVN | Fredag 30. juni 2023 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
DAGENS NAVN | Fredag 30. juni 2023 • 05:30

Kristoffer Holm Pedersen er ny leder af marketing og digital udvikling hos Destination Bornholm, og jobbet får ham til at flytte tilbage til fødeøen.

Hvorfor er jobbet interessant for dig?

– Jeg synes, turismeudvikling er enormt spændende at arbejde med, fordi det griber fat i så mange andre områder; fra erhvervsudvikling og bosætning til udviklingsplaner og branding. Dette gælder jo særligt på Bornholm, hvor turisme har en kæmpe betydning både i forhold til økonomi og arbejdspladser, men også for den måde andre lande og landsdele ser os på. Langt de fleste gæster kommer til øen første gang som turister. Og vi ved, at hvis man først har været på Bornholm én gang, er der rigtig stor chance for, at man kommer igen, og hvem ved, måske også som tilflytter. Så en mulighed for at få lov til at arbejde med turisme, markedsføring, branding og digital udvikling i en sådan setting – og så for fødeøen – var simpelthen for god at sige nej til.

Hvordan opstod kontakten mellem dig og Destination Bornholm?

– Jeg har faktisk arbejdet løst sammen med Destination Bornholm i mange år qua mit job som forfatter til Politikens "Turen Går Til Bornholm" og fået rigtig god hjælp med research, informationer, overnatninger og så videre. Og så har jeg fulgt destinationens arbejde fra sidelinjen gennem 14 år og været konstant forbløffet og imponeret over mængden og kvaliteten af det arbejde, de præsterede. Så da jeg så jobannoncen på Destination Bornholms hjemmeside, skrev jeg til direktør Pernille Kofod Lydolph for at høre, om stillingen stadig var ledig, og det var den heldigvis. Så tog vi en samtale om mig, om stillingen og om mine tanker og ideer. Og så var jeg så heldig at få jobbet tilbudt.

Hvad går jobbet konkret ud på?

– Jeg leder marketingafdelingen og den digitale udvikling, hvilket dækker alle Destination Bornholms markedsføringskanaler fra hjemmesiden bornholm.info til pr, kampagner, nyhedsbreve og vores sociale medier.

– Målet er dels at brande Bornholm som feriedestination i sig selv, men også at understøtte vores mere end 600 medlemmers markedsføring og forretning med et særligt fokus på at skabe yderligere vækst og udvikling uden for sommersæsonen og komme tættere på en bæredygtig helårsturisme for Bornholm. Samtidig hjælper vi også nogle af øens mange fantastiske events og arrangementer med markedsføring og promovering, så vi sikrer dem maksimal synlighed og opmærksomhed. Endelig deltager vi i en række nationale udviklingsprojekter, der kobler data, forretningsudvikling og markedsføring sammen på nye, indsigtsbringende måder. Så der er nok at se til. Men alt det sker naturligvis i tæt samarbejde med alle Destination Bornholms super dygtige medarbejdere.

Du er født på Bornholm og har også boet mange år i København. Hvordan kan du bruge det i dit job?

– Jeg tror, det er rigtig sundt for unge mennesker at flytte væk fra deres hjemstavn – om ikke andet for en tid – og få nye perspektiver på sig selv, sit liv, og der, hvor man kommer fra. Helt konkret kan jeg vel bruge min opvækst på Bornholm og tiden i København og deraf følgende uddannelse og joberfaringer til at komme med friske, men alligevel lokalkendte øjne på, hvordan Bornholm kan markedsføres i 2023 og bygge ovenpå det fantastiske arbejde, der allerede laves.

Du har som nævnt skrevet guidebogen "Turen går til Bornholm". Hvordan går du til sådan en opgave?

– Jeg har skrevet "Turen Går Til Bornholm" for Politikens Forlag i 14 år, men stoppede, da jeg tiltrådte jobbet i Destination Bornholm, hvilket jo er fair nok med tanke på alle de mulige interessekonflikter, der ligger i de to stillinger. Men generelt vil jeg sige, at guidebogen handlede om at give turisterne en så inspirerende, informerende og brugbar oversigt over Bornholm som muligt og give dem lyst og incitament til at udforske så meget af vores fantastiske ø som muligt. Og det er jo også meget, hvad mit nuværende job handler om.

Hvorfor blev det Svaneke, I valgte, da I skulle flytte hertil?

– Vi har en masse venner og bekendte i Svaneke allerede. Den lokale skole og naturbørnehaven trak også en hel del. Det er en by med et utrolig stærkt foreningsliv og fællesskab, der skaber liv og sociale arrangementer hele året. Og så er Svaneke jo bare Danmarks smukkeste by.

Hvad er dit yndlingssted på Bornholm – og hvorfor?

– Det er det lille lejehus lige ved Svaneke Bypark, som min kone og jeg var så heldige at finde, da vi skulle flytte hertil. Naturligvis fordi det er der, vores tre rollinger mosler rundt i almindelig tumult. Men skal jeg vælge et andet sted, må det blive Paradisbakkerne i september – med blomstrende lyng, brægende får, og vilde blåbær en masse.

Kristoffer Holm Pedersen

45 år

Gift med Kristine og far til Le (8), Ide (5) og Ville (2)

Oprindeligt fra Rønne, har boet 25 år i København og er flyttet til Svaneke med familien

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT