Jo ældre jeg bliver, jo sjovere har jeg det

Jo ældre jeg bliver, jo sjovere har jeg det
Janey Sharratt har undervist i kunst i 30 år. Nu arbejder hun fuld tid som maler og keramiker. Om sommeren i huset i Teglkaas, som hun har bygget sammen med sin mand, arkitekten Ian Sharratt. Foto: Anette Vestergaard
DAGENS NAVN | Fredag 19. juli 2024 • 05:30
DAGENS NAVN | Fredag 19. juli 2024 • 05:30

Den engelske maler og keramiker Janey Sharratt bor i Teglkaas om sommeren. Hun er kommet på Bornholm i 30 år sammen med sin mand, men for to år siden købte parret et hus. Nu skal hun udstille for første gang.

Hvor kommer du fra?

– Vi har boet 30 år i Camberwell i London. Ikke særlig langt fra Camberwell College of Arts, som er en del af University of the Arts, hvor jeg har undervist i mange år.

Og nu skal du udstille på Bornholm?

– Ja! Jeg bliver nødt til at nævne min mentor, Marianne Klithammer, som jeg udstiller sammen med i næste uge i Sandvig. Jeg har et værksted her på øen, men ingen ovn. Hun brænder de ting, jeg laver på øen, for mig. Jeg elskede hende fra starten. Hun er selv meget talentfuld. Det var hendes idé, at vi skulle udstille sammen.

Er det din første udstilling?

– Ja, her på øen er det. Jeg har udstillet meget i London, senest på en soloudstilling i Chelsea Arts Club, som gik virkelig godt. Det er virkelig mærkeligt, jo ældre jeg bliver, jo sjovere har jeg det.

 

Du har malet hele livet, men har arbejdet som interior designer og underviser. Hvad fik dig til at begynde at begynde at lave keramik for fem år siden?

– Ian og jeg gik i til keramik i gamle dage, vi lavede ting sammen. Og jeg elskede det. Jeg tog også aftenundervisning, da børnene var små. Men så fik jeg for travlt, jeg arbejdede som interior designer i mange år, sideløbende med at jeg underviste på universitet. For nogle år siden mødte jeg en pottemager, som var på udkig efter nogen, der ville dele hans værksted. Og så sprang jeg til. Han lærte mig meget. Jeg sagde fra starten, at jeg ikke ville sidde ved drejebænken, jeg ville lave kunst. Efterfølgende udviklede jeg min egen teknik.

Men du maler også?

– Ja, jeg har malet hele livet og har også undervist i malerteknik. Men jeg startede først med at male i olie i 2000.

Hvordan fik I øje på Bornholm?

Janey: – Det kan Ian svare på.

Ian: – Min gamle roomie fra Manchester, Mike, blev gift med Bente i Snogebæk. Så vi er kommet her i 30 år. Og de har altid taget os med til Helligpeder for at se solnedgang. Og så fandt vi det her hus.

Janey: Som var helt faldefærdigt og fyldt med rotter. Så vi rev det gamle hus ned og byggede et nyt.

I flyttede ind i huset for to år siden. Hvordan har det været?

– Øen inspirerer mig. Den er så fuld af liv, man får lyst til at lave noget hele tiden. Huset her er indrettet med fokus på havet udenfor. Det forandrer sig hele tiden, det inspirerer mig også. Jeg ville hade ikke at lave noget, når jeg er her.

Du gik på pension for otte år siden, og siden da har du arbejdet fuld tid som kunstner. Fortryder du, at du ikke blev kunstner fra starten?

– Nej, for så ville jeg aldrig have mødt alle de vidunderlige studerende. Jeg elskede dem. Og jeg elsker kombinationen af kunst og arkitektur. Desuden var jeg passioneret omkring indretning og mit arbejde som interior designer. Det har motiveret og inspireret mig til at blive den kunstner, jeg er.

Hvad sigter du efter med din kunst?

– Jeg elsker, når mine malerier sætter beskuerens fantasi på arbejde. Jeg leger med objekter, former, perspektiv og rum. Jeg har for eksempel malet et billede af træer, der bøjer sig i vinden. Hvor folk kan finde på at sige: Åh, det minder mig om Afrika, eller andre steder. Jeg udelader med vilje specifik information, for at give beskueren muligheden for at se, hvad de vil se. Det er visuel kommunikation. Der er masser af eksempler på det på min hjemmeside.

Er der et overlap mellem interior design, altså indretning, og kunst?

– For mig handlede det om at få mine kunder til at forstå sig selv bedre. At skabe klarhed om deres livsstil, og vise dem, hvordan de kunne skabe nogle rammer, som ville gøre deres liv endnu bedre. Jeg havde en kvindelig studerende på et af mine kurser, som altid gik i beige. Altid. Hendes mand gik i beige, hendes børn gik i beige. En dag sagde jeg til hende: Du ved godt, at der er flere farver i verden end beige? Det havde hun aldrig tænkt på. Hendes afslutningsprojekt var fuldt af farver, og jeg kan huske hun sagde til mig: Du har ændret mit liv. Mange er ikke bevidste om, hvorfor de går gennem livet som de gør.

Har arbejdet med keramik lært dig noget nyt om dig selv?

– Ja. Jeg har fundet ud af, at farverne hører til i mine malerier, mens keramikken er mere grafisk. Jeg er inspireret af Gee's Bend, et samfund af kunsthåndværkere i Alabama, der kiltede tæpper af tøjrester omkring århundredeskiftet. De er berømte i dag, deres tæpper koster flere hundrede tusinde kroner. Hvert tæppe har sin egen personlighed. De har inspireret min keramik. Bevægelsen, det skæve. Men jeg har været nødt til at udvikle en ny teknik, fordi man normalt ikke kan bøje lerstykker. Jeg bliver bedre og bedre til det.

Bio

Janey Sharratt, maler og keramiker

Tidligere lærer på University of the Arts, London

Gift med Ian Sharratt

Bosiddende i London og Teglkaas

To børn og et barnebarn

Udstiler fra 23.-28. juli i Rådstuen i Sandvig



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT