Der mindes jeg, at jeg hørte jeg ham første gang. Det blev starten på et passioneret, livslangt liv i musikkens verden, indtil han i september 2022 måtte kapitulere overfor sygdom. Her stoppede så bastonerne fra den store og alsidige musiker. Nu var det helbredet og ikke bassen, han skulle tage sig af.
Mit samarbejde med Michael startede i 1971 i gruppen Culpeper's Orchard.
Michael havde, kunne man sige, en ”udenomsparlamentarisk” måde at spille bas på - altså ment på den gode måde. Han gik sine egne veje i det harmonisk-melodiske forløb og var fortællende i sit spil med kontrapunktisk sans. Netop det gjorde ham til en yderst personlig bassist.
Han brugte selv det billedlige udtryk: ”Min bas spadserer på åkandebladene som trædepuder”. Dette selvfølgelig sagt med selvironi, for hans karakteristiske baslyd var jo den brede, dybe og fyldige fra den båndløse, lodretstående el-bas fra Mørch. Michael var sprogets mester i en ord-leg med humor, som viste hans filosofiske dybde. Han var en ”stifinder.”
Som tiden gik ind i 70'erne, var Michael med overalt i de forskellige genrer, der opstod med fusion af folk, rock, pop og jazz som bassist, producer, komponist og orkesterleder.