– Man kunne tage et eksempel som at købe hus. Dengang vi købte hus, der gik man i banken og fik det regnet ud, fik råd og vejledning. De unge, veluddannede kunder, som er online, de går ind på tre boligportaler og finder finansiering uden hjælp fra en bankrådgiver. De tager selv stilling til, hvad de ønsker og har ikke nødvendigvis en personlig relation i banken. Der bliver flere og flere dele af bankens tilbud, som kan klares via selvbetjening, også det vi før ville kalde rådgivning. Vi er meget bevidste om, at vi skal tilføre værdi til kunden, hvis de i længden skal blive ved med at synes, at det er tiden værd at tale med os. Vi vil gerne lykkes med at være en bank for alle.
Er der noget, du kan savne fra det, man gjorde engang?
– Der er rigtig meget manuelt arbejde, som er forsvundet, og det er godt. Balancegangen er, synes jeg, at der stadig skal være tid til relationer og menneskelig interaktion, og ikke alene proces og målstyring. Det er svært, når alt bliver så strømlinet. Det er fantastisk og effektivt, men der er også kunder og mennesker, som kommer i klemme i en meget effektiviseret og strømlinet verden. Der findes den gode gamle 80-20-regel. 80 procent, det kører bare, og så er der 20 procent, hvor det er lidt noget bøvl.
– Hvad gør vi så med de der 20 procent? Bornholm er, som Bornholm er, og der er vand hele vejen rundt, og vi må få det bedst muligt ud af det. Vi går gerne de ekstra skridt for de kunder, der er i de 20 procent, for de er også gode kunder og skal have en plads.