Anette har 40-års jubilæum: 'Stor indflydelse på mennesker og virksomheder'

Anette har 40-års jubilæum: 'Stor indflydelse på mennesker og virksomheder'
Der bliver afholdt reception for Anette Hansen, erhvervsdirektør i Danske Bank, 27. marts. Foto: Photocare
DAGENS NAVN | 21. MAR • 05:30
DAGENS NAVN | 21. MAR • 05:30

Anette Hansen har siden 2012 bestridt posten som erhvervsdirektør hos Danske Bank i Rønne. Og selvom der er gået 40 år, har hun ikke villet videre.

Hvor mange steder i Danske Bank regi har du arbejdet?

– Jeg er uddannet på Fyn, hvor jeg har været i fire-fem forskellige filialer på Fyn. Dengang var det en to-årig elevuddannelse. Efter elevtiden rykkede man rundt hver halvandet år, så jeg fik set nogle forskellige typer filialer. Jeg tog videreuddannelse med erhverv, og der passede det med, at da min mand var færdig med sin landbrugsuddannelse og gerne ville retur til Bornholm, var jeg også færdig. Der ringede jeg til personaleafdelingen og sagde, at jeg gerne ville flyttes til Bornholm. Og så var der en plads. Heldigvis.

Du har været erhvervsdirektør siden 2012. Har du altid haft overvejelserne med at skulle være leder?

– Jeg blev erhvervsdirektør i forbindelse med, at min daværende chef, Lauge Jørgensen, gik på pension. Men nej, ikke som sådan. Jeg er dog sådan en, der altid blander mig i alting. Så det har nok været sådan, at det også er fint at få ansvaret. Jeg ville gerne have Lauges job, når han engang stoppede, men jeg har ikke haft planer om at skifte bank eller flytte fra Bornholm for at blive leder.

Hvad er sådan nogle af de ting, du har kunnet se, der har været de største forandringer?

– Man kan sige, at tingene går hurtigere nu. Det, jeg reflekterer mest over, er, at vi som bank skal kunne rumme, at kunderne tager udviklingen til sig i forskelligt tempo.

– Nogle vil helst som i gamle dage, og andre adopterer med det samme de nyeste tiltag og teknologier, og så er der alle varianterne imellem de to yderpunkter.

– Man kunne tage et eksempel som at købe hus. Dengang vi købte hus, der gik man i banken og fik det regnet ud, fik råd og vejledning. De unge, veluddannede kunder, som er online, de går ind på tre boligportaler og finder finansiering uden hjælp fra en bankrådgiver. De tager selv stilling til, hvad de ønsker og har ikke nødvendigvis en personlig relation i banken. Der bliver flere og flere dele af bankens tilbud, som kan klares via selvbetjening, også det vi før ville kalde rådgivning. Vi er meget bevidste om, at vi skal tilføre værdi til kunden, hvis de i længden skal blive ved med at synes, at det er tiden værd at tale med os. Vi vil gerne lykkes med at være en bank for alle.

Er der noget, du kan savne fra det, man gjorde engang?

– Der er rigtig meget manuelt arbejde, som er forsvundet, og det er godt. Balancegangen er, synes jeg, at der stadig skal være tid til relationer og menneskelig interaktion, og ikke alene proces og målstyring. Det er svært, når alt bliver så strømlinet. Det er fantastisk og effektivt, men der er også kunder og mennesker, som kommer i klemme i en meget effektiviseret og strømlinet verden. Der findes den gode gamle 80-20-regel. 80 procent, det kører bare, og så er der 20 procent, hvor det er lidt noget bøvl.

– Hvad gør vi så med de der 20 procent? Bornholm er, som Bornholm er, og der er vand hele vejen rundt, og vi må få det bedst muligt ud af det. Vi går gerne de ekstra skridt for de kunder, der er i de 20 procent, for de er også gode kunder og skal have en plads.

Hvordan kan det så være, at du bliver 40 år samme sted hos samme arbejdsgiver? Hvad er det, der gør, at du har lyst til det?

– Tingene skifter virkelig meget på ens bord, selvom man er ansat med det samme skilt hen over døren. Jeg har arbejdet med privatkunder, erhvervskunder og landbrugskunder. Dengang jeg har startede i banken, hed det Provinsbanken. Efter fusion med Handelsbanken og Danske Bank fjernede man blandt andet to-tredjedele af filialerne. Der er konstante forandringer, både indenfor banken, fra samfundet og den teknologiske udvikling, så dagligdagen har givet mig passende udfordringer, og jeg har ikke haft behov for at afprøve, om græsset var grønnere på den anden side af torvet.

Hvad synes du, der er det mest betydningsfulde ved jobbet?

– Man ender med at få virkelig stor indflydelse på mennesker og virksomheder. Kunderne kommer med deres liv, deres drømme og deres virksomhed og beder om at få opbakning til deres idéer. Alle de gange, hvor vi er med til at få tingene til at lykkes at se tingene vokse og blomstrer og trives derude. Det er jo fantastisk.

– Så er der jo nogle gange, hvor man ikke kan få tingene til at blive helt, som kunden ønsker sig, eller at det slet ikke kan lade sig gøre. Det er selvfølgelig trist, når det ikke går, som man gerne vil have det. Der har vi også en opgave, at hvis ikke det kan være anderledes, så må det jo stoppe. Men vi forsøger at gøre det på en ordentlig måde, hvor alle får det bedst muligt ud af situationen. Og vi ved godt, at man som virksomhedsejer ikke er et dårligt menneske, hvis virksomheden ikke kan klare sig.

Har der været nogle specifikke sager, som du har været glad for?

– Jeg ved ikke, om jeg lige kan finde på noget. Jeg har prøvet at kaste mig lidt ind i Energiø-debatten. Kan vi få det til at lykkes? Det er staten, der ender med at bestemme, om der kommer en Energiø eller ej. Det er jo ikke noget, Bornholm bestemmer. Men jeg mener, at det havde været virkelig godt, hvis vi kunne få energiøen på plads. Sådan som Rønne Havn har lykkedes med at tiltrække offshore til øen. Det giver bare utrolig meget aktivitet til alle mulige brancher. Der skal være et levegrundlag, og der skal være et skattegrundlag på Bornholm. Og jeg er sikker på at Energiøen vil bidrage med både varig beskæftigelse, grøn omstilling og nye, spændende jobmuligheder, som vil kunne give Bornholm et nyt boost.

– Vi har brug for, at der kommer noget ny, ekstra aktivitet. Det havde været en god ting at kunne sætte hak ved. Og det ved jeg godt, at det ikke bliver min fortjeneste, men jeg tænker i hvert fald at prøve at bakke op om det.

Anette Hansen

56 år

Bor på landet ved Østermarie

Erhvervsdirektør hos Danske Bank Rønne siden 2012

Gift med en  landmand og har to børn, der nu bor i København

Kommer oprindeligt fra Svendborg, men kærligheden trak hende til Bornholm



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT