Batteriet, der består af i alt 116 enkeltbatterier, er en af energikoncernens kommercielle aktiviteter inden for den grønne omstilling. Forretningsmodellen går ud på at købe strøm til at oplade batteriet, når udbuddet er stort, og prisen er lav, for at sælge strømmen når efterspørgslen stiger.
Hovedformålet er altså ikke at forbedre forsyningssikkerheden på Bornholm, men det er en mulig sideforretning. Batteriet har en energikapacitet på 43 megawatt-timer, og at det kan forsyne hele Bornholm med strøm i halvanden time, når det lokale elforbrug er på sit højeste. Dermed kan Bornholm blive bedre rustet mod langvarige strømafbrydelser, hvis Ewii vælger at bruge strøm fra batteriet i den situation.
– Hvis vi til den tid finder det formålstjenligt, kan vi være med til at sikre ødrift, hvis en fisker ødelægger søkablet til Sverige, sagde Claus Møller her i spalterne i april sidste år.
I dag siger Claus Møller dog, at det er meget tæt på, at der kan sættes strøm til batteriet:
– Historien er lige nu, at alle komponenter på Ewiis batterisite er monteret og klar. Det vi venter på, er at der på den gamle Hasle 60 Kv-station mangler nogle stumper, som Trefor Elnet Øst skal fremskaffe. De vil vende tilbage til mig på mandag om, hvornår de har dem klar. Jeg håber, det går hurtigt.