– Det første og primære produkt er jo grøn brint. I elektrolyseprocessen spalter man vand og får brint, og den tænker vi kan føres via rør til Tyskland og bruges i deres brintnet. Noget af det, vi vil kigge på, er ambitionerne om at levere grønne brændstoffer til skibstrafikken, og her tænker jeg umiddelbart på ammoniak, siger Magnus Brogaard, der i september mødtes med Rønne Havn under besøget på Bornholm.
Rønne Havn er i samarbejde med blandt andre Ørsted, Molslinjen og Topsøe med i et konsortium, der arbejder med planer om at producere grønt skibsbrændstof på Bornholm og populært sagt etablere en tankstation for fartøjer i Østersøen. I CIP kan man godt se sig som en aktiv medspiller, men de afgørende beslutninger om, hvad de store strømmængder fra østlige havvindmølleparker skal omsættes til, bliver først truffet senere.
– Så udestår spørgsmålet om, hvor meget vi eventuelt kan tænke vores projekt ind i de planer, som Rønne Havn har for grønne brændstoffer til skibe? Hvor meget kan tænkes ind i et aftag til Tyskland, hvor man i givet fald skulle lægge et rør. Nu er det generelt meget billigere at flytte energi via rør end ved el-transmission, så på den måde kan der være en case. Arbejdet med de planer ligger og venter på, at vi kan komme i gang med forundersøgelserne, siger Magnus Brogaard.
Det kan også komme på tale at levere strøm til elnettet, fortæller CIP-direktøren – enten gennem en kobling til det bornholmske elnet eller via Energinets fremtidige transformatoranlæg på Sydbornholm og derfra videre til Sjælland og Tyskland gennem energiø-kablerne.
– Det kan måske foregå over to faser – først med en adgang til det bornholmske net og senere kan man se på, om man kan kobles til energiøens nye anlæg og få lidt kapacitet fra 2030. Men vi tror, det bliver en relativt begrænset mængde, så man skal forestille sig, at havvindmøllerne leverer produktionen ind til et power to X-anlæg, som vi selvfølgelig skal finde ud af, hvor det skal ligge – og hvor meget det kommer til at fylde. Det kan jeg ikke svare dig på endnu, siger Magnus Brogaard.