Derfor tog de nye skraldebiler ikke din sorte sæk med
Nogle skal lige have genopfrisket reglerne for placering af de nye containere, og bilerne kan ikke spise det hele.
Førstedagen med de nye containere var noget værre skrald for Meldgaard, der har overtaget renovationstjansen på Bornholm. Det var dog kun indholdet af containerne, der var noget skrald; selve premieren er gået over al forventning. Det er budskabet fra Freddy Sørensen, der er afdelingschef for hele Meldgaard Miljø. Han er taget turen til Bornholm for at sikre, det hele kører gnidningsfrit, og Freddy Sørensen er tilfreds med dagens gang, selvom skraldebilerne endnu ikke er kommet hjem til pladsen. Det er dog et par ting, som lige skal justeres. For en sort sæk fyldt med restaffald er ikke spiselig for alle skraldebiltyperne.
– Det er helt klart, at der er nogen, der skal finde ud af det her system. For når de ser en skraldebil, så tænker de, de kan da bare taget vores affald med. Men når vi tømmer madaffald, kan vi ikke tage deres restaffald med. Det er der nogen, der har spurgt ind til, hvorfor vi ikke bare kan tage det med. Der har skraldemændene så forklaret, at de kører en anden type affald.
Der står stadigvæk sorte sække rundt om med restaffald, som borgerne gerne vil af med. Men dem kan vi jo ikke bare smide op i madaffaldet i bilerne, siger Freddy Sørensen.
Tømmer tomme containere
De sidste sorte skraldesække blev hentet mandag. Containerne måtte først tages i brug tirsdag. Så der blev tømt rigtig mange tomme beholdere tirsdag morgen.
– Nogle borgere undrer sig over, hvorfor vi kommer derud i dag, men vi ved jo ikke, om de er tomme. Vi er nødt til at sikre, at ordningen er kommet godt i gang, men vi har mødt rigtig mange tomme containere i dag, siger Freddy Sørensen.
Men hvordan kan det være, at I er ude for at tømme dem i dag. De har jo ikke måttet bruges før i dag?
– Nej, det har de ikke, og det er ikke vores valg, det er Bofas valg. Vi har så lavet en aftale med Bofa om, at vi tager de sidste sække med på et tidspunkt, siger han.
Masser strøm at gøre godt med
Pladsen foran Meldgaards nye skraldebilparkeringsplads var støvsuget for køretøjer klokken 14:00 tirsdag eftermiddag. Men det hænger sammen med et godt kollegaskab.
– Det positive er, at alle de gode medarbejdere har ja-hatten på. De vil gerne det her, og der er god holdånd. Nogle af turene er færdige nu, men der er de kørt ud for at hjælpe de andre, så vi kommer i mål med det hele, siger Freddy Sørensen.
En enkelt bil måtte have kunstigt åndedræt, da lufttrykket i skraldemaskineriet forsvandt. Den fik hjælp efter et par timer, men det er også indtil videre det eneste større materielle problem. Og skraldemændene i de eldrevne modeller har ikke haft grund til at lide af rækkeviddeangst.
– Vi er nok færdig her om halvanden time, og de har stadigvæk 40 procent batteri på, siger Freddy Sørensen.
Container på trappen
Der er ikke blevet råbt ulv, ulv på Bornholm, men til gengæld skrald, skrald, og det i så lang tid, at nogle har glemt, hvordan det nye system egentlig fungerer.
– Der, hvor vi måske ser de største udfordringer, er, at mange har modtaget de her beholdere for noget tid siden. Nogle har så valgt at gemme dem lidt væk, fordi de ikke har haft brug for dem før nu. Nu skal de så huske at finde dem frem igen, for det er nu, vi skal til at tømme dem, og de skal til at bruge dem, siger Freddy Sørensen og kommer med en direkte opfordring:
– Få dem frem af baghaven og ud, der hvor de nu skal placeres, så vi kan komme til dem. Det er nok det bedste råd lige nu. Der er nogle steder, hvor de står omme i haven eller lige fire trin oppe et sted, så der kan vi ikke tømme. De må også gerne udvise lidt tålmodighed overfor de skraldemænd, der er derude. Mange af dem er de samme, som har været der tidligere, så de kender lidt til det. Men det er jo nye biler, nye ordninger, nye ruter og en ny arbejdsgiver, siger han.
Der er lidt for smalt
Freddy Sørensen håber, borgerne vil stille den relevante beholder ud til vejen om aftenen inden tømningsdag. Men kun den relevante beholder. I mange byer er fortove endnu ikke kommet på mode, og der er heller ikke motorvejsbrede veje at køre rundt på.
– Vi er desværre udfordret af, at det er sådan, samfundet er her. Der er smalle gader, ikke så meget plads, og personbilerne bliver typisk større. Så det vil være godt, hvis man ikke har alle tre beholdere stående ude på fortovet hele tiden, siger han.
De nuværende skraldebiler får snart lillesøstre- og brødre.
– Vi har bestilt nogle mindre biler, som desværre stadigvæk ikke er leveret endnu. Det er nogle mikrobiler, som skal tømme i de her meget smalle gader og specielle steder. Eksempelvis i Rønne og blandt andet også i Gudhjem, hvor der er meget stejlt og snævert. De er desværre forsinkede og kommer først i december, siger Freddy Sørensen og kommer med et billede på, hvad der rent visuelt er i vente, når de nye biler endelig ankommer til Bornholm.
En ægte italiener
– Hvis man har været på ferie i Italien, så har man måske set sådan nogle mikroskraldebiler rundt i gaderne, og det er den type biler, vi skal have. De skal så leveres fra Sydeuropa, for det er der, man kan købe den type biler. Og der må man sige, at leveringstider fra Sydeuropa er lidt ustabile. Det er sådan, det er dernede, siger Freddy Sørensen.
Er de glade derude, skraldemændene?
– Ja, de er meget positive.
Kan de bedre lide de nye containere eller sækkene?
– Ja, og nej – der er meget mindre at løfte på i forhold til sækkene, så belastningsmæssigt er det meget bedre med beholderne. Men man kommer til gå nogle flere skridt. Først skal de hente beholderen, køre den ud til bilen, og så stille den tilbage igen. Før i tiden gik man ind, hentede sækken, og så var man færdig derinde. Så på den måde kommer man til at gå nogle flere skridt i løbet af dagen. Containerne er også mere trælse at køre med på brostenene, så der er fordele og ulemper. På den lange bane har vi set, at med containere er det en anden del af bevægeapparatet, som ikke belaster kroppen så meget, siger Freddy Sørensen.
Skraldebranchen har også ændret sig på andre områder gennem årene. Der er ingen fyraftensøl. Heller ikke engang på førstedagen med de nye biler. Det er fyringsgrund.

NYT JOB
MEST LÆSTE

Synsrân
Et godt bornholmsk ord for horisont.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration