– At blokere for vandgennemstrømningen i Øresund kan få store konsekvenser for økosystemerne i Østersøen. Derfor er det bydende nødvendigt, at regeringen gennemfører en høring af de berørte lande, inden projektet fortsættes. Tiden er imod os, fordi arbejdet med projektets fase 1 fortsættes, og hvis ikke projektet bremses nu, så kan det snart være for sent, siger sekretariatsleder Frederik Sandby i Klimabevægelsen i en pressemeddelelse.
Sidste år klagede Klimabevægelsen til Europa-Parlamentets Borgerklageudvalg, fordi den mener, at der bør laves en klima- og miljøredegørelse for hele projektet. Det vil sige en vvm-redegørelse for både anlægsarbejdet og driften samt byggeri, metro og ringvej. Den arbejder også på en stævning af regeringen for at standse projektet, indtil en komplet redegørelse er udarbejdet.
Der vil ske en påvirkning
Det er udviklings- og driftsselskabet By & Havn, der har fået tilladelse til at anlægge en ny halvø i Københavns Havn mellem Nordhavn og Refshaleøen. Ifølge By & Havn har man siden 2018 arbejdet med at kvalificere og miljøvurdere projektet. Det gælder blandt andet gennemstrømningen i Øresund og salttransport til Østersøen.