Bekymring for Østersøen: 'Derfor vil stop af projektet være nødvendigt'

Bekymring for Østersøen: 'Derfor vil stop af projektet være nødvendigt'
Lynetteholm skal både sikre København mod stigende vandstand og tilvejebringe flere boliger. Flere miljøorganisationer og svenske myndigheder frygter, at den kunstige halvø i Københavns Havn vil have negativ indvirkning på havmiljøet i Østersøen. Illustration: By & Havn
NYHED | KØBENHAVN | ABONNENT | 25. JUL 2022 • 10:48
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | KØBENHAVN | ABONNENT
25. JUL 2022 • 10:48

17 organisationer prøver at bremse den kunstige halvø Lynetteholm, fordi de frygter for konsekvenserne for Østersøen. Målet er en såkaldt nul-løsning, hvor vandgennemstrømningen ikke påvirkes. Ifølge danske myndigheder er der ingen grund til bekymring.

 

Bekymring for vandmiljøet har fået 17 organisationer fra lande omkring Østersøen til at henvende sig til EU for at få stoppet den kunstige halvø Lynetteholm, som der er planer om at etablere ved København. Også Länsstyrelsen i Skåne er kritisk overfor projektet.

Det er foreningen Klimabevægelsen i Danmark, der har taget initiativ til koalitionen sammen med Danmarks Naturfredningsforening og Coalition Clean Baltic. Målet er at bremse arbejdet, indtil de andre lande omkring Østersøen er blevet hørt.

– At blokere for vandgennemstrømningen i Øresund kan få store konsekvenser for økosystemerne i Østersøen. Derfor er det bydende nødvendigt, at regeringen gennemfører en høring af de berørte lande, inden projektet fortsættes. Tiden er imod os, fordi arbejdet med projektets fase 1 fortsættes, og hvis ikke projektet bremses nu, så kan det snart være for sent, siger sekretariatsleder Frederik Sandby i Klimabevægelsen i en pressemeddelelse.

Sidste år klagede Klimabevægelsen til Europa-Parlamentets Borgerklageudvalg, fordi den mener, at der bør laves en klima- og miljøredegørelse for hele projektet. Det vil sige en vvm-redegørelse for både anlægsarbejdet og driften samt byggeri, metro og ringvej. Den arbejder også på en stævning af regeringen for at standse projektet, indtil en komplet redegørelse er udarbejdet.

Der vil ske en påvirkning

Det er udviklings- og driftsselskabet By & Havn, der har fået tilladelse til at anlægge en ny halvø i Københavns Havn mellem Nordhavn og Refshaleøen. Ifølge By & Havn har man siden 2018 arbejdet med at kvalificere og miljøvurdere projektet. Det gælder blandt andet gennemstrømningen i Øresund og salttransport til Østersøen.

Ifølge By & Havn medfører Lynetteholms etablering en lille påvirkning af gennemstrømningen i Øresund og dermed også af transporten af salt til Østersøen.

"Det er beregnet, at vandgennemstrømningen af Øresund blokeres med 0,23-0,25 procent, og for transporten af salt til Østersøen er blokeringen 0,21-0,23 procent. Det er ligeledes beregnet, at effekterne af vandgennemstrømningen vil være udlignet efter cirka 10 år og salttransporten efter 13 år på grund af den klimarelaterede havvandstigning på cirka to centimeter," skriver By & Havn, der ejes af Københavns Kommune (95 procent) og staten (fem procent).

Der er en usikkerhed på plus/minus 0,25 procent. Altså kan blokeringseffekten ende med at være fra nul til 0,5 procent.

Det viser udregninger foretaget af Dansk Hydraulisk Institut, og de er blevet tjekket og godkendt af det hollandske firma Deltares.

Pres for nul-løsning

Ifølge koalitionen bag henvendelsen til EU kan selv meget små ændringer i vandgennemstrømningen påvirke hele Østersøen og herved havmiljøet i alle landene omkring Østersøen. De underskrivende organisationer opfordrer til, at projektet ændres for at sikre en nul-løsning for saltvandsgennemstrømningen til Østersøen, at der gennemføres en ny høring blandt alle østersølandene, og at projektet sættes på pause, indtil en sådan høring har fundet sted.

– Ensidig dansk vedtagelse af Lynetteholm-projektet bryder med årtiers godt samarbejde mellem østersølandene om Østersøens miljø. Derfor vil stop af projektet være nødvendigt, indtil alle relevante lande er hørt, siger sekretariatschef Mikhail Durkin fra organisationen Coalition Clean Baltic i pressemeddelelsen.

I maj sagde den danske regering, at muligheden for teknisk at lave en nul-løsning for Lynetteholm-projektet vil blive undersøgt. For at sikre at dette sker, mener koalitionen, at det er nødvendigt, at offentlighedens bevågenhed og politisk pres opretholdes.

Fortsat skånsk kritik

Länsstyrelsen i Skåne har kigget nærmere på den rapport, som det hollandske konsulentfirma Deltares har udarbejdet om de beregninger, der ligger til grund for vurderingen af Lynetteholms betydning for vandgennemstrømningen gennem Øresund til Østersøen.

Svenske myndigheder havde bedt om en uafhængig undersøgelse af beregningerne, og i Skåne er man ikke beroliget af konklusionerne fra Deltares.

– Vi har læst rapporten nøje og diskuteret den indgående med andre myndigheder. Rapporten bekræfter, at opfyldningen vil resultere i en reduktion af gennemstrømningen i Øresund, siger Länsstyrelsen Skånes vandchef, Carl Lindqvist, på styrelsens hjemmeside.

Han tilføjer, at rapporten også viser, at reduktionen delvis kan kompenseres ved, at gennemstrømningen stiger andre steder i Øresund.

– Rapportens konklusion er, at Lynetteholm formentlig bare får en lille effekt på gennemstrømningen i Øresund, men Länsstyrelsen Skåne mener, at opfyldningen skal ses i relation både til tidligere opfyldninger og til igangværende infrastrukturprojekter, for eksempel vindmølleparker. Den akkumulerede effekt af alle opfyldninger får tilsammen en negativ effekt, siger Carl Lindqvist.

Derfor er Länsstyrelsen Skåne stadig kritisk over for Lynetteholm.