Den såkaldte fjerde væg, som udgøres af den imaginære væg mellem scenen og tilskuerrummet, brugte man næppe, lige da teatret var opført, forstod vi i første akt. Udtrykket stammer fra idéen om, at scenehandlingen finder sted i et rum med fire vægge, hvoraf den ene, der vender ud mod tilskuerne, er usynlig, hvilket gør publikum til en slags voyeurer, og i denne forestilling har Jens Svane Boutrup ydermere valgt at lade kostumeskift foregå ude i siderne til offentlig beskuelse, hvilket fungerer ganske fint.
Og når kulisserne skiftes foregår også det i fuld offentlighed med små indlagte, morsomme finter. Ikke mindst i disse situationer kommer kapelmesteren i orkestergraven i øvrigt virkelig til sin ret med sit herlige akkompagnement til forestillingen.
Er det kunstens opgave at pege på problemer i samfundet, eller skal den bare underholde? Skal teatret spændes for en politisk vogn? Skal man putte fikse ideer ind i Holbergs tekst?
Det var diskussionsemner i første akt, og efter anden akt er man da virkelig rustet til at gå hjem og debattere videre. Men først og fremmest er man forløst i glade latteranfald, så tænk selv, diskuter selv – men gå lige i teatret og oplev denne jubilæumsforestilling først.
Den er alle pengene værd.