– Jais Nielsen bryder med traditionel illusionisme og arbejder ”skæve” perspektiver frem i sit motiv. Man ser i første omgang ikke orkesterlederen, der dirigerer musikken til den meget stramt koreograferede dans kvinderne udfører, siger hun i pressemeddelelsen.
1911 til 1914 opholdt Jais Nielsen sig i Paris, der var en smeltedigel af nye kunstretninger som kubisme, fauvisme og futurisme. Som andre skandinaviske kunstnere blev Jais Nielsen inspireret af de nye tendenser-
Det var også i Paris han blev gode venner med den norske maler, Christian Krogh, som han udvekslede værker med – og det kan være igennem denne forbindelse at værket i sin tid endte i Norge. Maleriets seneste ejer var nemlig norsk og henvendte sig til Bornholms Kunstmuseum sidste år, oplyser museet.
– Vi har efterfølgende talt med Jais Nielsens efterkommere, der godt kan huske maleriet og er rigtig glade for at kunne se det igen – nu på Bornholms Kunstmuseum, siger Lotte Nishanthi Winther.
Maleriet Fra Varietéen indgår i museets nyophængning af Bornholmermalerne og kan opleves i samspil med samlingens to øvrige Jais Nielsen-malerier- La Mulâtresse Euphrasie og Tre Danserinder, der begge er skabt i 1915.