Middag hos Høst: Eksklusivt uddrag af Hanne-Vibeke Holsts nye roman
Bornholms Tidende bringer her et eksklusivt uddrag af Hanne-Vibeke Holsts nye roman Kriger Uden Maske om billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba. Handlingen er baseret på flere års research i arkiver, pressemateriale, film, bøger og brevsamlinger, men forfatteren understreger, at romanen er fiktion. I det følgende uddrag er vi med Sonja til middag hos Oluf og Hedvig Høst i Gudhjem. En afslørende samtale med den rige Hedvig Høst sætter tanker i gang hos den unge kvinde, der får sit første gennembrud som kunstner på Bornholm, sommeren 1935. Til stede er også en tysk gæst, som får afgørende betydning for Høst-familiens eftermæle.
Af Hanne-Vibeke Holst
Sonja er i sin prikkede musselinkjole med bådudskæringen.
Det er hende, der er tildelt hvervet med at overrække værtinden
den overdådige buket af vilde blomster fra mark og grøftekant,
som Lisbet, i sommerkjole med plisséskørt, har plukket.
„Næh, hvor er den dog henrivende!“ udbryder fru Høst og
lyder oprigtig taknemlig, selvom hun nok har råd til at købe
alle de bundne gartnerbuketter, hun lyster. Fru Høst, der præsenterer
sig som fru Hedvig Wiedemann Høst, har nemlig arvet
en formue fra sin velhavende fabrikantfar, har Gertrud fortalt,
så nej, selvom han fører sig frem og sælger til gode priser, er
Oluf Høst ikke et af de sjældne eksempler på, at en maler kan
blive rig nok til at bygge sig et domicil på 500 kvadratmeter,
køre i åben vogn, ansætte to piger og en chauffør og afholde
generøs selskabelighed. Det er konens penge, der betaler gildet
– sikkert også det, der afholdes i aften.
Ikke desto mindre er det værten, den snakkesalige Høst selv,
der insisterer på at vise dem rundt i de overraskende konven-
tionelle rammer. Tunge møbler, tæpper, kedsommelig kunst –
ud over hans egen gode – i forgyldte rammer. Nips, lampetter,
bordløbere. Gennem sin opvækst er Sonja rendt ind og ud af
den slags borgerlige velhaverhjem, strengt taget kommer hun
selv fra ét, så hun er ikke sådan at dupere. Også Hjorth-søstrene
er vokset op i gode kår og har ligesom Sonja været vant til
fast hushjælp, men hverken Bille eller Morten kan skjule en vis
benovelse. Mest påfaldende er det dog, at Høst selv virker så
ovenud imponeret, da han viser dem rundt i den nyrenoverede
villa, sammenbygget af to nabohuse.
„Sikke et sted, sikke en udsigt!“ udbryder Bille, da de er
nået ovenpå i det store atelier med de to rektangulære flerfagsvinduer
vendt mod henholdsvis Norresân og Bokul. Nysgerrigt
kigger Sonja sig omkring, hun elsker atelierer, ønsker
brændende at få sit eget engang. Men det her skuffer, for selvom
et lærred er spændt op på staffeliet, er her alt for upersonligt,
som om det med sine flasker, tuber og pensler anbragt i
nydelig orden er en teaterdekoration uden spor af blod, sved
og tårer. Høst giver selv forklaringen – han har dårligt taget det
nye atelier i brug, fordi han på denne årstid arbejder i sit sommeratelier
højere oppe i klippehaven og i øvrigt helst sidder i
det fri og maler. Allerhelst maler han oppe ved den højtbeliggende
bondegård Bognemark bag ved Bokul, med udsigt over
hele Salenebugten, som han „formedelst 10.300 gode danske
kroner“ netop har erhvervet.
„Så De har købt Deres motiv?“ konstaterer Bille frimodigt.
„Sikret Dem ejendomsretten!“
Høst klukker.
„Ja, for næsen af Lergaard. Han plejer også at male deroppe.
Det er derfor, han er så ond i sulet.“
„De er jo en ren matador!“
Som altid er Bille umiddelbar, mens Morten bag sin sfinx-
maske ikke giver noget fra sig. Han er mere optaget af farvetuberne
og pastelkridtene. Hvilke farver der er brugt af.
„Ja, det er da meget godt skuldret af en horra fra Svaneke,“
smiler Høst veltilfreds som en kransekagefigur på toppen af
sin egen succes.
Sonja smiler høfligt, som hun er opdraget til, når mænd
puster sig op til bristefærdige balloner, mens hun tænker, at
Svanekedrengen vist har glemt, at han har giftet sig til kapital.
I det hele taget er det, som om han har glemt sin konna. Hendes
eksistens. Måske er hun blevet usynlig for ham. Hedvig
Høst er maniodepressiv, har Gertrud også betroet dem, må
med jævne mellemrum indlægges på klinik i København. Lisbet
havde stejlet over denne indiskretion og irettesat sin lillesøster,
efter hendes mening er det utilbørligt at sladre om andres
ulykke. Men da havde de allerede hørt, at fru Høst for nogle
år siden var flyttet over til Olaf Rude i Rønne, Høsts nærmeste
konkurrent, og endda havde ladet sig separere, indtil Høst fik
hende halet til sig igen. Saftig skandaleføljeton, som har underholdt
øen i årevis. Til gengæld er det Lisbet, der fortæller,
at fru Høst egentlig selv er malerinde, men lagde penslen, da
hun blev gift.
„Så tror da pokker, hun er blevet syg!“ havde Sonja opbragt
sagt, og Bille havde grebet den i luften:
„Hold jer fra ægteskabet, piger! Gift jer med kunsten, ikke
med kunstneren!“
„Gælder det også jer?“ havde Sonja spurgt med sylespidsen
rettet mod Morten.
Han gad ikke engang tage piben ud af munden.
„Vi skal jo ikke føde børn, vel?“
„Det er uretfærdigt!“
„Klag til Gud.“
Bagefter, da snakken som en grøn frø ved Bobbeåen var
videre til andre Høst-anekdoter – om parrets dyre
udlandsrejser, om deres vinterpelse og kaneture, om størrelsen
på deres købmandsregninger og andre udtryk for en med Gudhjems
målestok umådelig ekstravagant livsførelse, havde Sonja
siddet og grundet over, om det mon var moderskabet eller ægteskabet
i sig selv, der invaliderede de kvindelige kunstnere?
Og da de kaldes til bords efter at have drukket velkomstpunch
på terrassen og beundret klippehaven med de nyplantede
frugttræer, herunder subtropiske arter som fersken, figen
og morbær, vender tanken tilbage, tilføjet en ny facet: Er det i
virkeligheden manden, der udgør det egentlige problem? Fordi
han grådigt opsuger al oxygen og lader hånt om sin kones
behov for ilt? I dette hjem er der i hvert fald ingen tvivl om,
hvem der anser det for sin ret at udfolde sig, og hvem der har
måttet underordne sig.
Værtsparret troner for hver sin bordende, men det er herren
og ikke fruen, der fører ordet, mens han dirigerer sin kone
med en usynlig taktstok. Dæmper hendes lidt for eksalterede
latterudbrud, afbryder hendes tilløb til deltagelse i samtalen,
overtager hendes sætninger, indtil hun opgiver og overlader
det til sin mand at fortælle anekdoterne. Sonja, som er placeret
i værtindens bordende, forsøger at fange hendes blik, der
kan være fuldstændig udslukt det ene øjeblik for at funkle det
næste. Langt hellere vil hun tale med den stækkede malerinde
end med sin bordherre, Ole, der ikke selv synes at være interesseret
i at indlede en samtale. I stedet er han optaget af den
herre, han har over for sig, en dansktalende tysk-østrigsk oversætter
og „kulturformidler“ ved navn Waschnitius, som Ole
venskabeligt tiltaler ved fornavn, Fritz. Da denne udenlandske
gæst, der åbenbart er en slags husven, servilt smilende gik
hilserunden, vekslede hun, Morten og Bille blikke – hvilken
slags germaner er han mon? På hvis side? Er han tvunget i eksil,
siden han har base i København, ferierer på Bornholm og
har en dansk omgangskreds? Han virker bare ikke sådan, som
en af de udstødte utyskere, tværtom lader han med sin hankatteagtige
spinden til at være inde i varmen både her og der.
„De er også maler, hører jeg?“ forsøger Sonja sig over for fru
Høst, efter Waschnitius har udbragt en skål for „min wunderbare
borddame, vor smukke værtinde“.
Den mørke Hedvig Høst, som med sin kasseagtige hovedform,
små øjne og grove træk strengt taget ikke kan betegnes
som smuk, vender sig i et ryk mod hende.
„Jo,“ siger hun, som om hun skal genkalde sig en kær, men
fjern slægtning. „Eller var.“
„De gik da på kunstskole, har jeg hørt?“
„Ja. Hos Vermehren på Toldbodvej. Da jeg var ung, havde
kvinder jo ikke adgang til Akademiet.“
Hun drejer på vinglassets stilk, løfter glasset og tager en
hurtig, nervøs tår, som en gærdesmutte, der nipper til en vandpyt.
Fortsætter så, værtindekonverserende:
„Men De går på Akademiet? Sammen med Ole, ikke sandt?“
Sonja trækker på skuldrene.
„Lige for tiden har jeg orlov.“
„Orlov?“
„Tænkepause,“ svarer hun. „Jeg skal finde ud af, hvad jeg
vil.“
Og hvad jeg skal leve af, kunne hun fortsætte. Hun har jo
ikke solgt noget, og hun kan ikke blive ved med at nasse på sin
mor. De småpenge, hun tjener ved at give privat tegneundervisning
til håbefulde forældres poder, kan hun jo hverken leve
eller dø af i længden.
„Men De fortsætter, ikke?“ siger Hedvig Høst pludselig
indtrængende. „Det må De love mig! Hvis De vidste, hvor
meget jeg har fortrudt … Det var jo det, jeg ville, ikke? Det
eneste, jeg ville … Jeg nåede skam at debutere på Kunstnernes
Efterårsudstilling …“
„Men hvorfor ….? Hvad skete der?“ spørger Sonja, forsigtigt
for ikke at træde på ømme ligtorne.
„Ja, hvad skete der? Det her, ikke?“
Hedvig Høst foretager en altomfattende håndbevægelse,
som både kan gælde de to sønner, ældstesøn Ole og den kønne
lillebror Niels, den præsentable spisestue, de sidder i, det dækkede
bord med kongeligt porcelæn til tolv, selskabets kultiverede
gæster, hendes succesrige mand. Egentlig forventer Sonja,
at fru Høst lukker af her, for det gør tydeligvis ondt, og Sonja
fortryder sin nærgåenhed. I stedet slås døren inviterende op.
„Min far var velhavende, ser De. Han fremstillede pølser …“
„Det var min morfar, der opfandt pølsevognen,“ indskyder
Ole med en indøvet latter, som om det er en familievittighed,
og retter igen sin fulde opmærksomhed mod den uophørligt
talende Waschnitius.
„Røde pølser til pølsevogne. Det var det, min far blev rig
på,“ siger fru Høst med sænket stemme, som om hendes far
havde været spritsmugler eller gullaschbaron under krigen.
„Min far var parfumefabrikant,“ kommer Sonja hende til
undsætning. Det er ellers ikke noget, hun plejer at reklamere
med, for også den branche har et ufortjent blakket ry, men
hun gribes af en trang til at bistå denne kunstnerkvinde med
den ravnsorte pandehårsvinge holdt på plads af et similispænde.
Hendes mørke øjne funkler mod Sonja.
„Er Deres far gået bort?“
„For et år siden.“
„Jeg kondolerer. Det er tungt at miste sin far. Var han også
velhavende?“
„Ikke så velhavende, som han bildte sig ind,“ svarer Sonja
med en sigende grimasse.
„Så De har ikke arvet?“
„Der var kun lidt til min mor.“
„Ved De hvad,“ siger fru Høst og rækker ind over Oles
tallerken, så den lange perlekæde slæber over borten, får fat
i vinflasken og skænker selv vin i sit glas. Det er ellers serveringspersonalets
opgave. „Det skal De være glad for. Så risikerer
De ikke at blive taget for pengenes skyld.“
Sonja smiler usikkert, er det en spøg eller en alt for ufiltreret
betroelse? Hun vil intervenere, men Hedvig Høst fortsætter
uanfægtet, som om hun endelig har indtaget talerstolen og
ikke lader sig distrahere af et host fra salen.
„Det er mest synd for Oluf. Mine penge har gjort ham alt
for magelig. Dét er sandheden om min mand. Maleren Oluf
Høst er blevet for mæt. Fedtlaget er blevet for tykt. Ser De,
kunstneren må føle sult …“
Blikkets funklen samles i et strålepunkt, som om dæmonen
derinde har brændt et glødehul i nethinden. Sonja ser sig
rådvild omkring, er hun uforvarende kommet til at udløse et
psykotisk anfald?
Waschnitius har tentaklerne ude, som en kyndig plejer på
en lukket afdeling iler han til med spændetrøjen og hindrer
værtinden i at blamere sig yderligere. I sig selv et overgreb, kan
Sonja ikke lade være med at tænke. At hun gøres stum.
Kriger Uden Maske udkom på Gyldendal den 3. november.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration