– Ja, den har jo været en fast, god kerne. Men samtidig har vi også set en positiv ændring i turiststrømmen til Bornholm, navnlig i september måned. Kulturugen blev netop også født dengang med en ambition om, at den skulle være en løftestang for aktiviteter og turisme uden for sæsonen, og det var derfor, den blev placeret i uge 38.
Netop det, at ugen i stigende grad trækker folk til, er vel et godt argument over for eksempelvis regionskommunen i forhold til at støtte den, fordi den skaber masser af omsætning?
– Ja, og det skal den helt sikkert gøre, men vi synes også, at balancen skal være rigtig. I kulturugens vedtægter stod der også fra starten af, at man skulle sørge for, at den var noget for turisterne – men den skulle faktisk også være noget for bornholmerne. Den bidrager for mig selv og forhåbentlig også for mange andre bornholmere til at gøre det sjovt at bo på Bornholm hele året. Derfor er det heller ikke ambitionen, at det går hen og bliver en 100 procents turistkulturuge, den skal være noget for os alle sammen, siger kulturugeformanden.
Og det gælder også de unge:
– Vi vil rigtig gerne sørge for, at kulturugens publikum ikke er så modent et segment, som det nok i høj grad har været, siger han.
– Når man kigger ud over publikum til et arrangement, kan det godt være et lidt gråt hav, og det er der som sådan ikke noget i vejen med, men vi vil også gerne sørge for, at der er nogle unge hoveder imellem.