Beof advarer: Svindlere truer med lukning af strømmen

Beof advarer: Svindlere truer med lukning af strømmen
Foto: Bornholms Energi & Forsyning
KRIMI | Onsdag 31. juli 2024 • 15:30
Holger Larsen
Journalist
KRIMI | Onsdag 31. juli 2024 • 15:30

Energiselskabet får mange henvendelser fra kunder om forsøg på snyd.

"Du har et udestående på 127,00 kr. Gennemfør betaling inden 48 timer for at undgå afbrydelse og gebyrer".

Den meddelelse modtog en 76-årig kvinde fra Bornholm på en sms-besked, da hun ved midnatstid var på vej i seng.

– Man kan godt blive lidt ør i hovedet, når man får sådan en besked på det tidspunkt. Men jeg hidser mig ikke op over sådan noget. Jeg tjekkede telefonnummeret på Krak, og der stod det ikke, og hjemmesiden, som der blev henvist til, sluttede hverken på "dk" eller "com". Så jeg tænkte "det der er fis", fortæller kvinden til Tidende.

– Men jeg vil bare så nødig, at andre mennesker bliver snydt. Jeg ringede til Beof, der fortalte, at de havde fået mange opringninger om noget lignende, siger kvinden.

Det bekræfter afdelingschef i Bornholms Energi & Forsynings kommunikations- og presseafdeling, Tania Schrøder Thøgersen:

– Vi har fået en del opkald fra kunder, hvor det har handlet om, at de enten er blevet ringet op eller har fået en sms. De får at vide, at hvis de ikke betaler, vil der blive lukket for strømmen.

Tania Thøgersen oplyser, at det typisk drejer sig om den samme besked, som den 76-årige kvinde har fået. Men hun understreger, at det altså ikke er Beof, der er afsenderen, selv om det skulle fremgå af henvendelsen.

– Vi har fået 20-25 henvendelser på en dag, og det er ikke normalt. Jeg tror, at de fleste har været skarpe og undgået at blive snydt. Men da vi havde fået så mange henvendelser, syntes vi, at vi skulle advare om det, siger Tania Thøgersen om den advarsel, det bornholmske energiselskab har lagt ud på hjemmesiden.

– Vi sender i hvert fald ikke "vi lukker for strømmen-sms’er" herfra. Vi ringer ud, hvis folk ikke har betalt deres regning. Men det foregår på en anden måde. Det bliver mere en snak om, hvordan kunden vil kunne betale, end det bliver en snak om, at vi vil lukke for noget som helst. Det er sådan, vi arbejder hernede, siger afdelingschefen i Beof.

Advarslen fra Beof

Beof skriver på sin hjemmeside:

"ADVARSEL!

Vi oplever, at en gruppe af vores kunder netop nu bliver kontaktet af nogle bedragere, som udgiver sig for at være fra Bornholms Energi & Forsyning. Henvendelserne sker telefonisk og via sms, hvor svindlerne truer med lukning af strømmen, såfremt en regning ikke betales!

Dette er svindel, så afvis dem straks!

Bliver du kontaktet, så:

LÆG PÅ

UNDGÅ AT DELE OPLYSNINGER!

BESVAR IKKE SMS-BESKEDERNE

KLIK IKKE PÅ FREMSENDTE LINKS

Er du i tvivl om dit kundeforhold, har spørgsmål til udestående betalinger eller lignende, er du som altid meget velkommen til at kontakte os på tlf. 5690 0000 eller komme ind på vores kontor på Skansevej 2 i Rønne. Vores Kundeservice sidder klar til at hjælpe dig".



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT