Superligachef: Ny spillovgivning rammer ikke tv-aftale
Claus Thomsen forholder sig efter ny spilaftale til, at Superligaens tv-aftale løber frem til 2030.
Divisionsforeningen direktør, Claus Thomsen, kan ikke sige noget om, hvilke konsekvenser den nye spilaftale kan få for Superligaen rent økonomisk.- Det har jeg egentlig ikke nogen kommentarer til, fordi der ikke er noget systematisk at sige om det, siger Claus Thomsen.
Skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) præsenterede fredag den såkaldte spilpakke 1, der blandt andet betyder, at tv-stationer ikke må reklame for spil i forbindelse med superligakampe.
Der må heller ikke reklameres for liveodds under kampene på superligastadionerne. Det kan blandt andet ramme storklubber som FC København og Brøndby, der har henholdsvis Unibet og Betano som trøjesponsor.
Men Thomsen mener ikke, at der for nuværende kan siges noget om eventuelle konsekvenser.
- Man kan ikke sige noget systematisk om, hvad der sker for de klubber, der har aftaler med spiludbydere, der er licenseret i Danmark.
På samme måde mener Thomsen heller ikke, at klubbernes samlede tv-aftale her og nu kan blive ramt af spilaftalen:
- Tv-aftalen har ikke noget med at gøre med reklamer.
Spørgsmål: Kan det ikke få indflydelse, at tv-stationerne får indtægter ind via spilreklamer?
- Vi har den aftale med tv-selskaberne, som vi har. Den berøres ikke af aftalen her.
Spørgsmål: Men den skal vel genforhandles på et tidspunkt?
- Vi har en aftale indtil 2030, så det er noget, man må spørge tv-selskaberne til. Hvordan medielandskabet ser ud i 2030, må vi se på, når vi kommer derhen, siger Thomsen.
Han tager overordnet den nye spilaftale til efterretning.
- Som vi hele tiden har sagt, respekterer vi de regler og love, der er omkring spil i Danmark. Vi har jo også hele tiden givet udtryk for, at vi gerne er med til at fremme, at spil foregår på en ansvarlig måde i Danmark.
/ritzau/
