Ny kampagne sætter fokus på smitte med kønssygdomme blandt voksne

4. SEP 2025 • 09:00INDLAND/KRIMINAL

Selv om unge udgør størstedelen af tilfælde med kønssygdomme, advarer Sundhedsstyrelsen nu voksne over 35 år.

Sundhedsstyrelsen lancerer torsdag en ny kampagne, der skal minde alle om, hvordan man beskytter sig mod kønssygdomme.

Kampagnen har særligt fokus på den voksne målgruppe med personer over 35 år. Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge Karen Geismar, sektionsleder i Sundhedsstyrelsen, er målet at forebygge kønssygdomme i den brede befolkning.

- Det her er et budskab om, at sex ikke kender aldersgrænser. Man kan blive smittet, uanset hvilken alder man har.

- Mange af de tidligere kampagner har været målrettet unge, hvilket også er fint, men vi kan også se fornuften i at målrette kampagnerne til den brede aldersgruppe, siger hun.

Mellem 30.000 og 35.000 bliver smittet med klamydia hvert år, og omkring 5000 smittes med gonorré. Især de unge bliver ramt af kønssygdomme.

I 2024 var der ifølge tal fra Statens Serum Institut 26.541 tilfælde med klamydia i aldersgruppen 15 til 34 år. Samme år blev 3202 personer på 35 år eller derover smittet med klamydia.

Selv om unge udgør langt den største del af tilfælde med smitte, så har der ifølge Sundhedsstyrelsen været en mindre stigning blandt personer over 35 år i perioden 2015 til 2024.

- Den her lille stigning har været medvirkende til, at vi synes, at vi skal huske denne her aldersgruppe. De går måske rundt og tænker "det handler ikke om mig", fordi det ofte er de unge, der bliver talt til i kampagner, siger Karen Geismar og tilføjer:

- Men de voksne skal også have budskabet om, at vi skal huske at passe godt på hinanden, når vi er sammen i seksuelle relationer.

For at nå de voksne bruger kampagnen virkemidler, der "trækker på nostalgien", siger Karen Geismar.

- Vi har for eksempel lavet et billede af en kontaktannonce, som man engang kunne se i avisen. Det er så man får det rette blikfang, som gør, at man lige standser op og læser videre, siger hun.

Kampagnen kører i to uger på sociale medier og datingplatformen Tinder.

Her råder Sundhedsstyrelsen til, at man bruger kondom, bliver testet og fortæller ens sexpartnere, hvis man er blevet smittet.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT