Novo Nordisk sætter kritiseret kampagne i bero
Novo Nordisk har sat en kampagne rettet mod overvægtige kvinder i overgangsalderen i bero.
Novo Nordisk har sat en landsdækkende kampagne i bero.Det bekræfter Novo Nordisk over for DR.
Kampagnen opfordrede overvægtige kvinder i overgangsalderen til at gå til lægen, hvilket har mødt kritik fra blandt andre Dansk Selskab for Almen Medicin og Lægeforeningens formand.
Budskabet i kampagnen lød "tal med din læge, om vægttabsbehandling er relevant for dig".
Kampagnen er blevet brugt til udendørs reklamer på togstationer, digitale annoncer på de sociale medier Facebook og Instagram samt på en hjemmeside, som Novo Nordisk har en andel i.
Novo Nordisk afviste i første omgang kritikken af kampagnen, men har nu set sig nødsaget til at sætte den i bero.
- Vi er opmærksomme på, at oplysningskampagnen og særligt illustrationen har skabt debat blandt nogle.
- Vi har lyttet til kritikken, og derfor er illustrationen fjernet, og oplysningskampagnen er sat på pause, mens vi gennemgår den, skriver en pressemedarbejder i Novo Nordisk til DR.
Novo Nordisk forklarede mandag til DR, at kampagnen var en sygdomsoplysning.
Kritikken har dog lydt på, at det har været et forsøg fra Novo Nordisk til at øge salget af vægttabsmedicin.
Det nævnte blandt andre Maria Krüger, der er praktiserende læge, næstformand og medicinordfører for Dansk Selskab for Almen Medicin, i P1 Morgen.
Hun forklarede, at "medicinalfirmaet rider med på en aktuel sundhedsdebat og fremmer samtidig egne kommercielle interesser".
Der er i Danmark et forbud mod at reklamere for receptpligtig medicin.
Lægemiddelstyrelsen har dog tidligere vurderet, at kampagnen er lovlig.
I første kvartal i 2025 endte salget af Novo Nordisk vægttabsmedicin Wegovy på 17,4 milliarder kroner.
Wegovy er godkendt til behandling af svær overvægt. Det blev godkendt til salg i USA i 2021, og i december 2022 blev Danmark det andet land i verden, der godkendte salg af Wegovy.
I det nyeste regnskab fra november regner Novo med, at væksten i salget af Wegovy bliver lavere end forventet.
Novo Nordisk har været udfordret på flere fronter, når det gælder salget af Wegovy.
Virksomheden har haft svært ved at følge med efterspørgslen, ligesom den amerikanske konkurrent Eli Lilly har presset salget.
I foråret i USA har apoteker måttet sælge Wegovy-kopier lovligt, da amerikanske regler gør det lovligt at kopiere patentbeskyttet medicin, hvis der opstår en mangelsituation.
Novo Nordisk har i årets første ni måneder solgt medicin for 229,9 milliarder kroner.
/ritzau/
