Miljøøkonomisk vismand anbefaler højere afgift på elbiler
Salget af elbiler går så godt, at afgifter kan hæves tidligere end planlagt, mener miljøøkonomisk vismand.
Det går så godt med salget af elbiler i Danmark, at afgifterne på elbiler kan hæves tidligere end planlagt.Det mener Lars Gårn Hansen, der er miljøøkonomisk vismand og professor på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet.
- Det gør det muligt, at man hurtigere end planlagt vender tilbage til ensartede afgifter på el- og fossilbiler, siger han i et interview med Altinget.
Gennem mange år har der været en lav registreringsafgift på elbiler i Danmark. Det er politisk besluttet for at fremme salget af den mere klimavenlige bil.
Først i 2035 er det planen, at den lavere registreringsafgift skal være fuldt udfaset.
Men salget af elbiler går altså bedre end planlagt, og i 2024 overtog elbilen førersædet på det danske marked.
I december alene blev der indregistreret 17.469 nye biler, hvoraf 61,5 procent var elektriske, og i alt var 51,5 procent af de 173.047 solgte personbiler i 2024 elektriske.
En analyse fra Mobility Danmark har også vist, at Danmark allerede i starten af 2028 vil runde en million elbiler på vejene, hvis afgifterne bevares på det nuværende niveau.
Politisk er det aftalt, at det først er i 2030, at der skal være en million elbiler.
- Når det viser sig, at man kan nå målet ved brug af mindre skatterabatter, end man troede, tilsiger det, at man retter instrumentet til, siger Lars Gårn Hansen til Altinget.
Elbilafgifterne kommer også snart til at få fornyet politisk opmærksomhed.
Skatteminister Rasmus Stoklund fortalte i december til Ritzau, at han vil invitere Folketingets partier til forhandlinger om afgifterne.
- Jeg kommer til at bruge rigtig mange kræfter i de kommende måneder på at få indrettet afgiftssystemet på en måde, der understøtter udviklingen efter 1. januar 2026, hvor den nuværende aftale om afgifterne på elbiler udløber, sagde Rasmus Stoklund.
Her var han også bevidst om afgifternes betydning for elbilsalget.
- Afgiftssystemet har gjort det mere attraktivt at købe elbiler, fordi de ellers ville have været meget dyrere, især de første år.
- Samtidig er der en udvikling i gang, hvor bilproducenterne laver elbiler i flere forskellige prisklasser, så teknologien hjælper også elbilsalget på vej.
/ritzau/