Mercedes-Benz Danmark betaler bøde for at overdrive grøn indsats

7. NOV 2024 • 08:36ERHVERV/POLITIK

En million kroner, lyder bøden til Mercedes-Benz Danmark. Bilproducenten kom med vildledende miljøudsagn.

Med udsagn som "certificeret miljøvenlig" og "den grønne revolution" markedsførte Mercedes-Benz Danmark i flere måneder sine biler.

Beskrivelserne kunne dog vildlede forbrugerne, og Mercedes-Benz Danmark har nu accepteret at betale en bøde på en million kroner.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden, som i 2023 politianmeldte bilproducenten for markedsføringen, der skete i september 2021 til januar 2022.

Foruden de to førnævnte udsagn brugte bilproducenten også udtrykket: "Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion".

Det og ordene "den grønne revolution" var egnet til at vildlede forbrugerne. Dermed kunne de tro, at bilerne ville skade miljøet mindre, end de gør, skriver Forbrugerombudsmanden.

Og med udsagnet "certificeret miljøvenlig" kunne forbrugerne ifølge Forbrugerombudsmanden få et fejlagtigt indtryk af, at bilerne har bestået en kvalitetstest eller opnået en miljøcertificering.

Udsagnet kunne dermed vildlede forbrugerne til at tro, at Mercedes-Benz Danmarks biler er mindre miljøbelastende, end de reelt er.

Mercedes-Benz Danmark har oplyst, at brugen af udtrykket "certificeret" skyldtes en oversættelsesfejl. Mercedes-Benz Danmark rettede fejlen straks efter, at de blev opmærksomme herpå.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen fortæller, at markedsføring af klima- og miljøtiltag er vigtig information for forbrugerne.

- Oplysningerne må derfor ikke give forbrugerne et indtryk af, at tiltagene har større effekt, end hvad der reelt er tilfældet.

- Vi har vurderet, at Mercedes-Benz' markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven, siger han i pressemeddelelsen.

Bødestørrelsen er fastsat ud fra de kriterier for fastsættelse af bøder, som gjaldt frem til udgangen af 2021 samt den nye, skærpede bødemodel, som trådte i kraft i 2022.

Forbrugerombudsmanden har i bødestørrelsen taget højde for, at Mercedes-Benz har foretaget diverse tiltag for at mindske deres bilers miljøbelastning.

Desuden har Mercedes-Benz samarbejdet med Forbrugerombudsmanden under sagens forløb.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT