Forbrugervagthunde anklager Temu for vildledning og truer med bøder

8. NOV 2024 • 14:14ERHVERV/POLITIK

Europæiske forbrugermyndigheder kræver, at Temu, der risikerer bøder, retter op på "ulovlige metoder".

Den kinesiske webshop Temu benytter sig af "adskillige" ulovlige metoder, som vildleder og påvirker forbrugernes indkøbsbeslutninger på "utilbørlig" vis.

Det mener Forbrugerombudsmanden, en række andre europæiske forbrugermyndigheder og EU-Kommissionen, som samlet har kontaktet Temu for at få webshoppen til at rette ind og dermed overholde forbrugerlovgivningen.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse fredag.

Svarer Temu ikke på henvendelsen inden for en måned, kan de nationale forbrugermyndigheder gribe ind over for webshoppen.

Ifølge EU-Kommissionen gælder det blandt andet, at myndighederne har mulighed for at pålægge webshoppen bøder, som er baseret på Temus årlige omsætning i berørte medlemsstater.

- Temu lever ikke op til de regler, som beskytter europæiske forbrugere, og det skal vi naturligvis slå ned på, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i meddelelsen.

Ifølge myndighederne bryder Temu loven ved blandt andet at benytte sig af falske tilbud og pressalg, hvor "falske begrænsninger på varesortiment og falske deadlines presser forbrugerne til at købe".

Det drejer sig også om minimumsbegrænsninger for køb og skjulte kontaktoplysninger til Temu.

Ifølge en skriftlig kommentar fra Temu anerkender webshoppen de bekymringer, som EU-Kommissionen og forbrugermyndighederne har.

- Selv om vi har opnået stor popularitet blandt mange forbrugere på relativt kort tid, er vi stadig en meget ung platform, og vi lærer aktivt og tilpasser os de lokale krav.

- Vi vil fuldt ud samarbejde om undersøgelsen, da vi mener, at en sådan granskning er til gavn for forbrugere, handlende og platformen på lang sigt.

/ritzau/

FÅ ABONNEMENT