Ny sundhedsaftale implementerer flere aftalte tiltag fra stor sundhedsreform, der blev vedtaget i 2024.
Implementeringen af den store sundhedsreform fra 2024 har fredag taget et nyt skridt, efter at regeringen har indgået en aftale med Danske Regioner og Kommunernes Landsforening (KL).Aftalen betyder blandt andet, at de første kronikerpakker bliver sat i gang fra 2027. Det gælder for patienter med KOL samt kroniske lænde- og rygsmerter.
Det oplyser Sundhedsministeriet i en pressemeddelelse.
Den nye aftale, som ministeriet omtaler som "sommeraftalen", udvider også en ordning med 96-timers behandlingsansvar til også at gælde ældre medicinske patienter og patienter, der udskrives fra psykiatrien.
- Med aftalen tager vi nogle store skridt videre med sundhedsreformen og baner vejen for en række konkrete forbedringer for patienter og borgere, siger sundhedsminister Ida Auken (S).
- Vi sætter blandt andet gang i de første kronikerpakker, så mennesker med KOL og kroniske lænderygsmerter får ret til en behandlingsplan og tilbud om opstart på relevante forebyggelsestilbud inden for 21 dage.
Hos Danske Regioner slår formand Mads Duedahl (V) fast, at "sundhedsreformen først bliver en succes, når patienterne mærker den i deres hverdag".
- Med sommeraftalen får vi nu vigtige rammer på plads for de store reformopgaver, vi står over for. Det gælder især de mange nære indsatser, som skal udvikles i sundhedsrådene - blandt andet sundheds- og omsorgspladserne, siger Mads Duedahl.
I alt afsættes der 800 millioner kroner til sundhedsvæsenet i 2027 med den nye aftale. Bevillingen stiger til op til 1,1 milliard kroner årligt fra 2030 og frem.
Aftalen er den anden implementeringsaftale, efter at den store sundhedsreform, der blandt andet sammenlægger to regioner, blev vedtaget af SVM-regeringen og et bredt politisk flertal i 2024.
I maj 2025 kom den første implementeringsaftale, som blev kaldt "forårsaftalen".
Her var der blandt andet fokus på manglen på speciallæger og forskellene i lægedækningen på tværs af landet.
Den første aftale afsatte flere milliarder kroner til eksempelvis at flytte opgaver fra kommuner til regioner og investeringer i sundhedsvæsenet.
/ritzau/