- Dette er helt åbenlyst en tåbelig overtrædelse af vores våbenhvileaftale, siger Trump om påstået angreb.
USA's præsident, Donald Trump, beskylder Iran for et "tåbeligt" brud på en våbenhvile ved at skyde droner mod skibe i Hormuzstrædet.Trump giver ikke noget tidspunkt for det påståede angreb.
Men meldingen kommer, efter at FN's Internationale Søfartsorganisation (IMO) torsdag midlertidigt stoppede en evakueringsplan for strandede skibe i Den Persiske Golf efter et angreb på et skib.
- Den Islamiske Republik Iran affyrede mindst fire angrebsdroner mod skibe, der sejlede gennem Hormuzstrædet, skriver præsidenten fredag på Truth Social.
- En af dronerne ramte det øverste dæk på et stort og meget kostbart fragtskib. Det medførte skader, men skibet kunne fortsætte. Vi skød tre andre droner ned, skriver Trump.
- Dette er helt åbenlyst en tåbelig overtrædelse af vores våbenhvileaftale, fastslår Trump i sit opslag.
Trods angrebet torsdag er skibe fortsat med at sejle gennem strædet, skriver nyhedsbureauet AFP fredag på baggrund af skibsdata. Dog ikke umiddelbart på det niveau, som der var onsdag inden hændelsen.
Iran udsendte torsdag en advarsel til skibe om ikke at bruge andre ruter end dem, som Iran har godkendt.
IMO's evakueringsplan omfatter i alt omkring 11.000 søfolk i Golfen.
FN arbejder på at genoptage evakueringen, siger en højtstående FN-embedsmand fredag til Reuters.
Inden indsatsen blev sat på pause, nåede 115 fartøjer med omkring 2500 besætningsmedlemmer at sejle gennem Hormuzstrædet, sagde IMO's generalsekretær, Arsenio Dominguez, til en virtuel konference fredag.
Omkring en femtedel af verdens eksport af olie og gas passerer normalt i fredstid gennem Hormuzstrædet.
Hormuzstrædet ligger mellem Iran og Oman og forbinder Den Persiske Golf med resten af verdenshavene.
Efter at USA og Israel angreb Iran den 28. februar, blev strædet i praksis lukket for civil skibstrafik på grund af risikoen for angreb, og fordi Revolutionsgarden i Iran ad flere omgange hævdede at have fuld kontrol over strædet.
/ritzau/