Holbæk-borgmester er valgt som næstformand i Socialdemokratiet

24. JUN 2026 • 20:07ERHVERV/POLITIK

Christina Krzyrosiak Hansen meddeler på Instagram, at hun er blevet valgt som næstformand i regeringspartiet.

Christina Krzyrosiak Hansen er onsdag blevet valgt som næstformand i Socialdemokratiet, meddeler hun på Instagram.

- Det er en opgave, jeg vil gå til med stor ydmyghed, skriver hun.

Christina Krzyrosiak Hansen er borgmester i Holbæk Kommune.

Socialdemokratiet har to næstformænd. Den anden er folketingsmedlem Mogens Jensen.

Den ene plads som næstformand har været ledig, efter at tidligere Køge-borgmester Marie Stærke er stoppet både som næstformand og i politik.

Hun sagde i februar farvel som næstformand for at blive lobbyist hos konsulentvirksomheden Rud Pedersen.

33-årige Christina Krzyrosiak Hansen har været borgmester i Holbæk siden kommunalvalget i 2017, og hun høster høje stemmetal ved hvert kommunalvalg.

Ved kommunalvalget i 2021 fik hun 18.590 personlige stemmer, hvilket svarede til 46,5 procent af alle gyldige stemmer, der blev afgivet i kommunen.

Ved sidste års kommunalvalg faldt hendes personlige stemmetal en smule til 15.785, men det var alligevel nok til at gøre hende til den største stemmesluger i landet, når man måler i procent på andelen af personlige stemmer i kommunerne.

Da Christina Krzyrosiak Hansen 10. juni annoncerede, at hun gik efter at blive næstformand i Socialdemokratiet, fik hun følgende skudsmål på vejen fra Socialdemokratiets formand, statsminister Mette Frederiksen:

- Jeg har kendt Christina i mange år. Først som en ung og ambitiøs socialdemokrat. I dag som en dygtig borgmester og en hårdtarbejdende politiker. Hun er en stærk socialdemokratisk stemme.

- Med et stort engagement i vores fælles velfærd. Forståelse for det kommunale bagland. I det parti, vi begge holder så meget af, skrev Mette Frederiksen dengang på Facebook.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT