"Sammenfattende viser konklusionerne på SWOT-analysen, brugerundersøgelsen, en gennemgang af de evidensbaserede pædagogiske vurderinger og erfaringer fra Danmark, at hele skoler eller afdelinger fra 0. til 9.klasse rummer flest pædagogiske fordele", hedder det i rapporten.
"Derfor anbefaler arbejdsgruppen, at det nuværende skoledistrikt i Rønne i fremtiden omfatter to hele skoler eller afdelinger."
Hovedparten af forældrene til de daværende elever på skolerne i Rønne mente det samme.
"På baggrund af spørgeskemaundersøgelsens resultater og supplerende kommentarer er arbejdsgruppens samlede konklusion på undersøgelsen, at anbefale, at der etableres to hele skoler eller afdelinger for 0.-9. klasse med tilhørende SFO", hedder det om den undersøgelse med spørgeskema, som 464 forældre valgte at udfylde: 44 procent af den samlede gruppe af forældre.
Samme konklusion kom også frem, da følgegruppen med blandt andre Linda Kofoed Persson og børne- og skoleudvalgets daværende formand Margrethe Kjellberg analyserede på styrker, svagheder, muligheder og trusler ved alle de dengang tre mulige måder at indrette skolerne i Rønne på. Metoden hedder en SWOT-analyse.