Linus er nu begyndt i såkaldt sygeundervisning på Paradisbakkeskolen i Nexø. Det er for hans vedkommende tre timers undervisning med en enkelt lærer om ugen, fordelt på tre dage. Håbet er, at han så med tiden kan sluses ind i en almindelig klasse på skolen, samtidig med, at man forsøger at finde noget medicin, der kan hjælpe ham.
– Det er løsningen nu og her. Men der er lavet den her PPV, der siger, hvad Linus har brug for – og det er ikke en klasse med 25 elever, som er det, han har udsigt til. Men herovre har vi den udfordring, at der for børn som Linus, på hans alder, hverken findes et alternativ til den almindelige skole eller heldagsskolen, siger Cilie Engmann.
Hun vurderer, at roden til familiens frustrationer kan findes syv år tilbage i tiden. Dengang besluttede et politisk flertal i kommunalbestyrelsen at nedlægge øens specialklasser. Det er derfor i dag ikke muligt for bornholmske børn at komme i en specialklasse, hvis de som Linus har specielle behov.
Tanken var, at alle elever skulle kunne rummes i de traditionelle skoler, hvis ikke de skulle på specialskole. Det viste sig imidlertid, at der fortsat var en gruppe elever, der ikke kunne finde sig til rette i den almindelige skole, men som på den anden side heller ikke havde så store særbehov, at de passede ind på kommunens to specialskoler – Bornholms Heldagsskole i Østermarie eller Kildebakken i Tejn.
For at rumme de elever i folkeskolen, lavede Bornholms Regionskommune tre supplerende skoletilbud, der ligger mellem den almene skole og specialskolerne. De supplerende skoletilbud er kendt som "mellemformer". Det er tilbud, hvor elever med særlige behov veksler mellem at være i en traditionel skoleklasse og i en særlig lille klasse til dem.