Det er imidlertid ikke så nemt at etablere mellemformer. Det kræver både penge og en ekspertise, som kun er ved at blive opbygget på Bornholm, fortæller skolechefen.
– Det er ikke en gratis omgang at etablere de her mellemformer. Desuden er vi kun lige begyndt at høste de første erfaringer med dem (mellemformerne blev etableret ved skoleårets start i 2020, red.).
– Men mellemformer er noget, vi ser i stort set alle kommuner. Jeg tror også, det er noget, vil vil se ekspandere på Bornholm, så vi får en endnu bredere palet til børn med særlige behov. Men det er ikke noget, der sker "over night", siger Trine Schloss Pedersen.
10-årige Linus er en habil springgymnast, som uden problemer laver saltomortaler på familiens trampolin. Her er han i sit es. Det har han imidlertid indtil videre ikke været på bornholmske skoler. Foto: Niels Ebdrup
Overvejer at flytte over
For familien Engmann kan flere mellemformer være det, der holder dem på Bornholm. I øjeblikket overvejer Cilie Engmann, om hun skal flytte over med Linus for at få et skoletilbud, som passer til ham.
– Jeg ved, at der ville være tilbud ovre på den anden side af vandet. Jeg har blandt andet hørt om en friskole i Roskilde, hvor en lærer eller pædagog siger, at han arbejder med børn, der har udfordringer – men at han ser dem som nogen, der har særlige talenter. Han har sit fokus på fem børn. Jeg ville give min arm for, at vi også havde sådan et tilbud herovre.
– Som forælder ender man i et dilemma: Skal vi rive teltpælene op og flytte familien? På den anden side er det også meget at skulle sælge vores ejendom. Så vi har talt om, om jeg skal flytte over med Linus, og så kan de andre blive her, siger Cilie Engmann.
Hun ser tilbage på et forløb på Bornholm, som indtil nu har været meget frustrerende.