Tanken var, at alle elever skulle kunne rummes i de traditionelle skoler, hvis ikke de skulle på specialskole. Det viste sig imidlertid, at der fortsat var en gruppe elever, der ikke kunne finde sig til rette i den almindelige skole, men som på den anden side heller ikke havde så store særbehov, at de passede ind på kommunens to specialskoler – Bornholms Heldagsskole i Østermarie eller Kildebakken i Tejn.
For at rumme de elever i folkeskolen, lavede Bornholms Regionskommune tre supplerende skoletilbud, der ligger mellem den almene skole og specialskolerne. De supplerende skoletilbud er kendt som "mellemformer". Det er tilbud, hvor elever med særlige behov veksler mellem at være i en traditionel skoleklasse og i en særlig lille klasse til dem.
Den ene af Bornholms nuværende mellemformer findes på Paradisbakkeskolen i Nexø. Den er der et tilbud for børn, der har udfordringer med autisme, og som derfor har behov for ro, forudsigelighed og fast struktur. På Åvangsskolen i Rønne er der et andet tilbud. Det er målrettet børn, der har generelle indlæringsvanskeligheder. Derudover er der et tredje tilbud, som findes på Svartingedal Skole i Hasle. Der går indskolingsbørn med adfærdsmæssige problemer, som skal sluses ind i almenklasser.
Linus har på det seneste tilbragt ekstra meget tid sammen med sin mor Cilie Engmann. Hun og Linus' far valgte nemlig at tage deres søn ud af skolen, fordi den gjorde ham skidt. Foto: Niels Ebdrup