Glæde efter milliongave: 'Vi skal lige finde ud af, hvilket ben vi skal stå på'

Glæde efter milliongave: 'Vi skal lige finde ud af, hvilket ben vi skal stå på'
Sydbornholms Privatskole i Pedersker har en friluftslivsprofil, som en bevilling fra Nordea-fonden bringer videre i form af en naturlegeplads, et væksthus og udvidelse af en bålhytte. Billedet er fra et tidligere projekt på skolen. Arkivfoto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 20. DEC 2022 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
20. DEC 2022 • 15:30

Friskolen Østerlars har fået en million kroner og Sydbornholms Privatskole næsten 750.000 kroner til at skabe bedre faciliteter til udeliv.


I Østerlars og Pedersker går man rundt med armene over hovedet på den lokale skole, fordi man har fået en julegave fra Nordea-fonden. Sydbornholms Privatskole er allerede i gang med at bruge pengene, og Friskolen Østerlars glæder sig til at finde ud af, præcis hvordan man vil bruge en million kroner.

– Her til morgen har vi allerede sat gang i det tilbud, vi har fået i forhold til naturlegeplads og det væksthus, vi skal i gang med, siger skoleleder Jeannett Tankred på Sydbornholms Privatskole.

I Østerlars er hendes kollega Kira Lintrup Jensen ikke lige så langt fremme. Faktisk er hun i gang med at sætte sig ind i, hvad det helt præcis er, skolen har søgt og fået penge til.

– Vi har været beriget af en lærer, som har søgt den her pulje til os, og som stoppede i sommerferien, så jeg skal lige have sat mig ind i, hvad der er hoved og hale i det hele. Det må jeg ærligt indrømme. Vi har ikke helt overblik over, hvad det reelt betyder, hvad vi skal, og hvad vi kan nøjes med. Alle de ting, der er med fondssøgning. Det er ikke min spidskompetence, må jeg sige. Det er et nyt felt, jeg lige skal have sat mig ind i, for man siger ikke nej tak til en million, fortæller hun.

Kira Lintrup Jensen har god kontakt til den tidligere lærer, som har stået for ansøgningen til Nordea-fondens pulje "Mere udeliv i SFO og klub" og har aftalt et møde med ham.

– Jeg har brug for lige at blive sat ind i den verden på den gode måde, siger hun.

Bæredygtige fællesskaber

Hvor det på Friskolen Østerlars var en lærer, der var opmærksom på puljen, er der i Pedersker flere, som holder øje med muligheder for at søge penge, der kan understøtte skolens friluftslivsprofil. En af forældrene er professionel fundraiser, Jeannett Tankred holder også selv øje, og så kommer der en gang imellem et tip fra friskoleforeningen.

– Vi har nogle fantastiske udeområder, og vi har længe gerne villet have en naturlegeplads og udelæringsrum, og så har vi en bålhytte, som i princippet er for lille til at have en hel klasse derinde, så den vil vi have udvidet, siger Jeannett Tankred.

Sydbornholms Privatskole vil også gerne have et væksthus og udendørs læringstavler og har fået penge til det hele. Friskolen Østerlars har fået penge til etablering af en bålhytte, legeplads, nyttehave og snedker- og værested. Målet er at skabe bæredygtige fællesskaber på tværs af skole, SFO og klub og få lavet nogle rum og aktivitetsmuligheder, som kan udnyttes hele dagen og på mange måder samt strække arme ud til lokalsamfundet.

– Vi har flere år i træk haft nogle visionsmøder med vores elevråd, bestyrelse og personale om, hvad er det for en skole, vi drømmer om. Vi har virkelig drømt stort, og det er nogle af de håndgribelige ideer fra de visionsmøder, som er samlet og tænkt ind i et projekt. Det er ikke grebet ud af det blå, fortæller Kira Lintrup Jensen, som er glad for at kunne dele den gode nyhed med resten af skolen på sidste skoledag inden jul og ser frem til at arbejde videre med projektet i det nye år.

– Vi skal lige finde ud af, hvilket ben vi skal stå på, siger hun.

Indvielse inden sommerferien

Da Friskolen Østerlars moderniserede sin legeplads i 2013-15, var det elevrådet, der kom med ideerne, undersøgte mulighederne og fremlagde budgetforslag. Det er den proces, det nye projekt bygger videre på, og eleverne skal også være med i den konkrete udførelse denne gang.

– Jeg tænker, vi skal have lavet et udvalg, som består af elever, bestyrelse og personalegruppe, så vi får kigget på, hvad det virkelig er, vi kunne tænke os, siger Kira Lintrup Jensen.

Hun er glad for at kunne vise eleverne, at skolen lytter, når de kommer med ideer, og at der nogle gange er en vej til at få ideerne virkeliggjort.

– Vi bruger vores elevråd til at have vores elevers stemme med og høre, hvad de synes. Der er fedt, for nogle gange er det ikke de voksnes tanker, der er de rigtige, siger hun.

I Pedersker drømmer Jeannett Tankred om indvielse af de nye faciliteter inden sommerferien. Skolen er i dialog og samarbejder med de firmaer, som skal udføre arbejdet.

– Det er vi gået i gang med allerede i dag. Nu skal de lige kunne komme ordentligt i jorden, og materialerne skal de her firmaer også have i hus, så de kan komme og etablere det, fortæller Sydbornholms Privatskoles skoleleder, som altså allerede har sat gang i realiseringen af projektet.