I kolde tal var 2022 et udfordrende år for Svaneke Bryghus. Inflation førte til stigende priser over hele linjen, og samtidig gik kunderne på tilbudsjagt, når de skulle købe øl. Resultatet er, at overskuddet blev mere end halveret i forhold til 2021. Svaneke Bryghus leverer således et årsresultat på 1,17 millioner kroner efter skat, hvilket er cirka 1,7 millioner kroner mindre end årets før.
– Vi oplever, at forbrugerne er blevet mere prisbevidste og holder på pengene, og det sammenholdt med et stærkt konkurrencepræget marked med mange bryggerier og dermed et stort udbud har gjort, at der har været rift om opmærksomheden på ølhylderne, siger administrerende direktør Steen Jespersen hos Svaneke Bryghus i en pressemeddelelse.
Bestyrelse er tilfreds med det samlede resultat og fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden til trods for en verden i forandring. Den anser resultatet som fuldt ud acceptabelt omstændighederne taget i betragtning. Det hænger blandt andet sammen med, at fadølssalget på barer og restauranter er gået frem.
– Svaneke Bryghus har lært meget af 2022, og jeg hæfter mig særligt ved, at vores fadølssalg er gået frem, og at vi har fået flere restaurantionskunder både på og udenfor Bornholm. Vi kan mærke, at resturationskunderne lægger vægt på vores bæredygtige tiltag, og at vi har en stærk position som specialbryggeri, siger direktøren.