Opdatering hos TDC førte til nedbrud

TOPNYHED | 12. DEC 2022 • 11:45
TOPNYHED
12. DEC 2022 • 11:45

Omkring klokken 14.00 meldte TDC ud, at den generelle fejl er lokaliseret og at problemet er løst.

Det vurderes, at der i runde tal var tale om 80 procent mobile opkald fra mobil til mobil, som var påvirket af det omfattende nedbrud hos TDC mandag formiddag. Det fortæller Jonas Sunn Torp til Ritzau.

– Det er jo fuldstændig ulykkeligt, fordi der er så mange mennesker, som prøver at komme i kontakt med hinanden. Men heldigvis kunne man stadig sende sms'er til hinanden samt komme på nettet via mobildata, udtaler han.

– Nedbruddet skyldes en opdatering af mobilnetværket, som selskabet foretog mandag formiddag, og der vil nu blive igangsat en intern undersøgelse af, hvordan det kunne føre til sådan et netværksnedbrud, fortæller han videre til Ritzau.

Generelle udfordringer

Teleselskabet TDC meldte mandag formiddag ud på deres hjemmeside, at de havde generelle udfordringer med telefonisystemet. 

– Vi oplever på nuværende tidspunkt, at man ikke kan ringe op til vores support og kundeservice, da vi har fejl på vores telefonisystem, skrev de på hjemmesiden, hvor de tilføjede, at de arbejdede på at løse fejlen.

– Mobilnetværket er i hvert fald delvist nede. Omfanget kendes endnu ikke, udtalte selskabets kommunikationschef, Jonas Sunn Torp til Ritzau mandag formiddag.

Det er endnu ikke lykkedes Tidende at få yderligere kommentar fra kommunikationschefen.

Brug fastnettelefon

I sådan en situation er det vigtigt at være opmærksom, hvis man eksempelvis ringer til Akuttelefonen, hvor der er borgere, som ikke kan ringe 1813, oplyste Region Hovedstaden på Twitter. 

Regionen oplyste, at det gælder borgere, hvis telefon ikke kan ringe op, da selve akuttelefonen fungerer.

Det samme gælder i øvrigt for 1-1-2 og 1-1-4, hvis man ringer fra en mobil med Tdc-abonnement, skrev Københavns Politi på Twitter.

– Brug i stedet en fastnettelefon, hvis du har mulighed for det, eller forsøg at låne en telefon med en anden udbyder, skriver politikredsen.

Senere opdaterede de dog med informationen, at alle skulle have mulighed for at ringe 1-1-2, men at det for TDC-abonnenter gik væsentligt langsommere end for andre.

Også Sydøstjyllands Brandvæsen oplevede problemer, ligesom Styrelsen for Patientsikkerhed og Smitteopsporingen mandag formiddag hverken kunne foretage eller modtage opkald.

Ifølge downdetector.dk blev de første fejl meldt klokken 10.41, og i løbet af den næste time havde ikke mindre end 1600 brugere meldt fejl hos TDC. 

 

 

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT