Nyt om fremtiden for Nykers

Nyt om fremtiden for Nykers
Produktionen her i Nyker stoppede ved årsskiftet. Foto: Torben Østergaard Møller
NYHED | ABONNENT | 14. MAR 2024 • 05:30
NYHED | ABONNENT
14. MAR 2024 • 05:30

Kakes A/S, som ejer Nykers A/S, flyttede ved årsskiftet produktionen til Jylland og arbejder fortsat på at afklare, om navnet "Nykers" skal bibeholdes. En marketingekspert mener ikke, det er urealistisk at fortsætte med det bornholmsrelaterede navn.

En epoke sluttede, da firmaet Kakes A/S, der ejer Nykers, ved årsskiftet rykkede produktionen af kiks og knækbrød fra Nyker og til bageriet Knæk & Bræk i den lille landsby Øster Doense uden for Hobro i Jylland.

Det er ikke hidtil lykkedes Tidende at få en forklaring fra ejerne om baggrunden for den beslutning samt nogle oplysninger om, hvad fremtiden skal byde på. Altså, skal de økologiske produkter eksempelvis fortsat markedsføres under navnet Nyker, som signalerer Bornholm?

Hvad det angår har Rema 1000, som forhandler to af Nykers produkter på landsplan, eksempelvis tidligere i Tidende oplyst, at dagligvarekæden ikke længere vil acceptere, at produkterne sælges som bornholmske, fordi produktionen jo altså nu ligger i Jylland.

Men det er simpelthen endnu ikke afgjort, hvad der skal ske med navnet, oplyser Erling Eskildsen til Tidende.

Han er formand for Dancake A/S, som befinder sig i samme branche som Kakes, og han oplyser, at det er hans sønner – Allan Skov Eskildsen, Klaus Skov Eskildsen og Kenneth Skov Eskildsen – der ejer Kakes. De tre er det ikke lykkedes Tidende at få i tale, men Erling Eskildsen fortæller, at de to virksomheder samarbejder tæt, og at han godt kan redegøre for sagen.

– Så længe man holder sig til sandheden, går det nok, konstaterer han.

– Og vi arbejder tæt sammen.

De to virksomheder er dog adskilt fra hinanden rent økonomisk, pointerer han.

Adspurgt, om produkterne fra Nykers også i fremtiden skal markedsføres under det navn og sælges som bornholmske, siger han:

– Det ved vi faktisk ikke rigtig endnu. Men den korte version er, at vi desværre måtte lukke i Nyker på grund af økonomien.

Det gav simpelthen underskud at producere varerne på Bornholm?

– Ja.

Og så var der er en synergieffekt i at flytte produktionen til jeres bageri Knæk & Bræk?

– Ja, men det ejer vi i øvrigt ikke alene, vi er medejere.

Til salg

Har I overvejet at melde ud, hvad der skal ske, så kunderne kan blive informeret om det?

– Jamen, det er ikke helt afgjort endnu, om vi kan markedsføre produkterne under Nykers, når vi ikke længere producerer noget i Nyker. Det er ikke helt afklaret, men Nykers var jo et godt navn og et godt varemærke. Økonomien kunne bare ikke bære det, og det er vi kede af. Der var bare ikke rigtig noget at gøre, siger Erling Eskildsen.

I er altså i tænkeboks i forhold til, om produkterne stadig skal markedsføres under navnet Nykers?

– Ja, det er det, vi overvejer.

Så det kan være, produkterne ender med at bliver markedsført under er helt andet navn?

– Ja, det er en mulighed.

Jeg har forstået, I også havde en masse emballage fra Nykers, I gerne vil bruge færdig, inden i eventuelt begynder at ændre navnet?

– Ja, det er rigtigt. Det har vi fået lov til af Levnedsmiddelstyrelsen, så vi ikke bare skal smide den ud.

Ved du, hvornår I endegyldigt beslutter, hvad der skal ske?

– Det varer nok en måneds tid, siger Erling Eskildsen og spørger:

– Du kender ikke tilfældigvis en, der har brug for de faciliteter, vi har i Nyker?

Nej, har I sat dem til salg?

– Ja, jeg tror, vi er i gang med at få sat en ejendomsmægler på sagen.

Tror du, det er muligt at få en af dine sønner i tale?

– Jamen, situationen er, som jeg forklarer det, så du får ikke mere ud af at tale med dem, siger Erling Eskildsen.

Det er vigtigt

I forhold til hvorvidt det er realistisk at fortsætte med et firmanavn, der relaterer sig til Bornholm, mens produktionen reelt foregår i Jylland, og hvordan det i øvrigt kan være formålstjenligt at kommunikere til forbrugerne, har assisterende professor ved Copenhagen Business School Anna-Bertha Heeris Christensen, som også har en ph.d. i marketing, et overordnet bud på.

Adspurgt af Tidende forklarer hun i en mail, at hun ikke kender andet til Nykers-sagen end de artikler, der har været skrevet i avisen, og som hun har fået tilsendt, men i forhold til den proces, der har været, hvor Nykers produktion er flyttet fra Bornholm til Jylland, forklarer hun, "at det betragtet ud fra en generel faglig indsigt som oftest vil være en fordel at være transparent i forhold til værdibaserede branding-ændringer".

Hun fortsætter:

– For bornholmerne er Nyker-brandet en del af deres identitet, og hvis Kakes A/S flytter virksomheden, er det vigtigt, at de "holder deres kernebrugere i hånden", mens de gør det. Hvis man formår at gøre dette, kan man godt slippe af sted med at markedsføre produktet som bornholmsk, selv om det ikke bliver produceret der, det kan eksempelvis være bornholmsk i dets værdisæt. Mange brands bruger geografisk orienterede værdisæt som parametre til at fastsætte deres identitet, essensen er, at man formidler det på en måde, så brugerne kan identificere sig med det og bruge det til at definere deres egen identitet.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT