Styrk Bornholms økonomi med en grønnere erhvervspolitik

Styrk Bornholms økonomi med en grønnere erhvervspolitik
Andres Grosbøll er spidskandidat for SF til det kommende kommunalvalg. Foto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 21. december 2024 • 05:30
Af:
Andreas Grosbøll
spidskandidat for SF til kv25
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 21. december 2024 • 05:30

Vi har mulighederne.

Bornholm står i en meget svær økonomisk position. Udgifter og indtægter følges ikke ad, og vi skal have etableret en stærkere erhvervspolitisk profil.

Øen har et kæmpepotentiale, men vi skal handle hurtigt og målrettet, hvis vi skal sikre en bæredygtig og stærk økonomi for fremtiden. Som SFer er jeg overbevist om, at det er gennem grøn omstilling og lokal innovation, vi skaber nye arbejdspladser, vækst og et stærkere Bornholm.

Udvikling af bæredygtig turisme

Bornholm skal udnytte vores turisme, men vi skal skabe en turisme, der er økonomisk bæredygtig og samtidig tager hensyn til naturen og klimaet.

Vi bør udvikle en turisme, der tiltrækker besøgende, som ønsker at være en del af den grønne omstilling. Dette kan vi gøre gennem investering i bæredygtige overnatningsmuligheder, e-mobilitet og cykelturisme samt ved at promovere øens natur og kultur som en del af et grønt turismekoncept.

Turismen skal bidrage til vækst og samtidigt sikre, at vores naturressourcer bliver værnet om.

Styrkelse af lokale fødevareproducenter

Bornholm er kendt for sin fokus på fødevarer, og det er en af de områder, som vi skal satse endnu mere på og udvikle kvaliteten af.

Jeg vil arbejde for, at vi mere aktivt får brugt de stærke netværk for lokale fødevareproducenter på øen, så de kan få bedre adgang til markeder - både nationalt og internationalt. Ved at opbygge et markedsføringsnetværk og styrke fødevaresektoren gennem grønne initiativer som økologisk landbrug og kortere forsyningskæder, så kan vi både skabe arbejdspladser og styrke øens eksportmuligheder.

Dog er der en selvstændig logik i, at vi også i samme ombæring øger vores selvforsyningsgrad ved at gøre op med monokulturen her på øen.

Etablering af et erhvervslivslaboratorium

Bornholm har som nævnt et unikt potentiale som et teststed for grønne erhvervsløsninger, og derfor bør vi se på mulighederne for at etablere et erhvervslivslaboratorium, hvor virksomheder kan teste nye, bæredygtige forretningsmodeller.

Dette kan dreje sig om alt fra grøn energi til cirkulær økonomi og bæredygtig produktion. Et sådant laboratorium vil give Bornholm et økonomisk løft samtidig med, at vi skaber lokale arbejdspladser. Her kan Bornholm blive en testarena for nye løsninger, som ikke bare gavner øen, men hele Danmark.

Hvis Danmark vil noget med en grønne omstilling, så kan man naturligt fra Folketingets side investere i et sådant center her på øen, hvor vi rent faktisk har et afgrænset testmiljø qua vores geografiske beliggenhed og størrelse.

Uddannelse og kompetenceudvikling

En grøn økonomi kræver grønne kompetencer.

Derfor skal vi sikre, at vi på Bornholm har de rette uddannelser og færdigheder til at arbejde i de nye, grønne erhverv. Jeg vil arbejde for at styrke samarbejdet mellem Bornholms erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner, så vi får et skræddersyet uddannelses- og opkvalificeringsprogram, der understøtter de grønne erhverv og samtidig skaber jobs på øen.

Styrket offentlig-privat samarbejde

Som SFer mener jeg, at det er vigtigt at skabe et stærkt samarbejde mellem det offentlige og det private erhvervsliv.

Jeg vil arbejde for at udvikle partnerskaber, hvor offentlige midler kan bruges til at understøtte lokale iværksættere og startups, som arbejder med grønne løsninger. Det kan være gennem målrettede tilskud og rådgivning, der hjælper de lokale virksomheder med at komme i gang med deres bæredygtige projekter.

Vi har mulighederne – men vi skal turde tage ansvar

Bornholm har et kæmpepotentiale, men vi skal sørge for at udnytte det til fulde ved at satse på grøn omstilling, innovation og bæredygtig udvikling.

SF vil sikre, at de erhvervspolitiske tiltag, vi indfører, skaber arbejdspladser og vækst samtidigt med, at vi passer på vores natur og klima. Jeg vil arbejde målrettet for at gøre Bornholm til et fyrtårn for grønne erhverv og skabe et økonomisk fundament, der er bæredygtigt både på kort og lang sigt.

Vi har mulighederne – nu skal vi tage ansvar og skabe et bedre Bornholm for os alle.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT