Forretning skifter navn: Vil satse internationalt

Forretning skifter navn: Vil satse internationalt
Martin Heidemand håber på, at MyBeanie vækster nok til, at han kan gå all-in på virksomheden. Foto: Jacob Jepsen
ERHVERV | NEXØ | Onsdag 19. oktober 2022 • 05:30
ERHVERV | NEXØ | Onsdag 19. oktober 2022 • 05:30

Fra Møbelfabrikken i Nexø sælger Martin Heidemand huer og sko med personlige indgraveringer. Virksomheden har for nylig skiftet navn og vil nu satse på det internationale marked.

 

Det startede med ure, men så blev det huer – og senere sko.

Martin Heidemand har i flere år drevet forskellige forretninger ved siden af sit job som brandmand.

Han står bag urvirksomheden Nexo Denmark, og i 2020 startede han virksomheden Navnehuen, hvor han sælger et produkt, der er lige så simpelt som navnet:

– Vi sælger huer, og vi kan personliggøre dem med logo eller navn. Det er personlige huer med indbygget refleks.

Produkterne bliver lavet på en fabrik i Østen, men det er en maskine i lokalet i Møbelfabrikken, der indgraverer det sidste, personlige touch på et lille stykke læder i huen.

Udvidet sortiment

Men sæsonen for huer varer ikke hele året, og derfor hev Martin Heidemand en gammel idé frem fra banken, som skulle sikre salg fra marts-september.

Navneskoen: Samme koncept som med huen, bare på børnesko i størrelserne 0-4 år.

– Jeg har altid syntes, at det der med navnesutter var genialt. Men det var lidt fesent at lave det samme, og jeg har længe tænkt på noget som navnesko. Og hvis du kan ramme en målgruppe, som du kan få til at sige 'wauw' eller 'nårh', så har du et produkt. Det er min filosofi. Det har vi gjort med skoene og huerne. Der har vi både 'nårh' og 'wauw', for når folk ser den effektive refleks, så bliver de blæst bagover.

Men de kommer ikke umiddelbart til at tilføje andre produkter til sortimentet.

– Men måske vil vi udvikle på skoene og huerne. Men vi har lige fået pandebånd, fortæller han.

– Jeg var nede i en genbrug her på havnen. Og der var en lokal dame, der havde lavet en masse af de pandebånd. Hende fik jeg kontakt til, og det er så hende, der har strikket/hæklet vores prototype.

Så det er designet i Nexø, produceret i Østen og færdiggjort i Nexø?

– Ja, det kan du godt sige.

Huer med refleks

Det er en lille reflekstråd i huerne, der er virksomhedens dna. En reflekstråd, der bliver vævet ind i alle fire huemodeller, som gør, at du kan blive set i mørke.

Og det er noget, der gør huen attraktiv for forskellige målgrupper, der gerne både vil ses og holde varmen.

– Vi har en stor ordre til en kommune, der har bestilt 50 huer til deres vej og park-medarbejdere, fortæller Martin Heidemand og peger over på et produktionsbord midt i lokalet.

Og det der med refleks og sikkerhed passede også godt ind hos brandmanden Martin, og ideen kom, da han besøgte en ven på Balka.

– Jeg sagde 'jeg har en god idé. Jeg skal lave huer med navn på'. Det synes han var en god idé. Men så viste ham mig en hue, han havde, der var refleks i. Hans kone er fra Norge, og der er det meget kendt med refleks i huen. Og hvis man kan få refleks i,ville det være toppen. Det var et godt råd, der blev taget til sig.


De små babysko er lavet i kalvelæder og findes i størrelserne 0-4 år. Foto: Jacob Jepsen 

 

Skiftede navn

I 2020 blev virksomheden stiftet under navnet Navnehuen. Men så fik Martin Heidemand en idé om at gå efter det internationale marked.

– Det er jo nærliggende at starte med Sverige og Tyskland. Det er det, jeg drømmer om. Det er både med sko og huer, vi er nødt til at have gang i noget i perioden marts-september, og der har skoene vist sig at være godt. Det er klart noget, vi kommer til at satse mere på.

I april skiftede virksomheden derfor navn fra Navnehuen til MyBeanie.

– Beanie betyder hue på engelsk. Og det var faktisk en lidt stor investering at få MyBeanie. Der var spekulanter, der havde det (domænet, red.), så det måtte jeg give godt over 30.000 kroner for. Bare for navnet. Det var en investering i fremtiden.

Og hvordan går det med det?

– Vi er slet ikke kommet i gang, forklarer Martin Heidemand, der deler sin tid mellem Nexø og Grønland, hvor han arbejder som brandmand hver anden måned.

– Heldigvis har jeg Caroline ansat, som er sådan en blæksprutte. Hun laver alt det praktiske: pakker, kundeservice, opsøgende salg. Jeg føler, det er i trygge hænder, når jeg ikke er her.

Martin Heidemand fortæller, at de sidste år sendte knap 9.000 forsendelser af sted.

– Det er ret meget. Men vi skal gerne op på en 12.000-13.000 forsendelser i år.

– Men hver gang du skifter navn, er det lidt at starte forfra. Jeg har prøvet det nogle gange. Der er lang vej op, og det er der også med MyBeanie. Jeg ved ikke, om det bliver nemmere, men nogle af de nederlag eller mavepustere, der kommer, dem vidste man godt ville komme, fordi man havde prøvet det et par gange.

8-15 millioner

Men selvom det egentlig går fint med at dele tiden mellem Nexø og Grønland, så satser Martin på at gå fuldtid på virksomheden på sigt.

– Hvis det kan betale min løn, så vil jeg gerne gå all-in. Jeg vil gerne vokse større og virkelig have produktionen i gang i otte timer.

– Jeg skal have mere volumen på, og det tror jeg, der kommer i år. Så måske næste år kan jeg gå all-in, drømmer jeg om. Så har vi måske også fået et land mere på med en side og markedsføring målrettet Sverige, så vi får åbnet det marked.

Men hvor meget mere volumen kan man egentlig få på?

– Jeg har en idé om, at man burde kunne sælge for en 8-15 millioner kroner i Danmark. Jeg ved godt, der er et stort spænd. Men det er målsætningen med 8-15 millioner på huer og sko. Og så måske det dobbelte i Sverige og endnu mere i Tyskland.

Hvordan kommer du frem til sådan et tal?

– Hvor mange hoveder er der i Danmark? Seks millioner. Hvor mange kan man potentielt sælge? Det er så ét regnestykke. Og så ved sko: Hvor mange børn har vi i alderen 0-4 år? Der er cirka 60.000 pr. årgang, så det er 240.000 børn der. Og så er det bare at lave et regnestykke. Jeg har det med at være konservativ, hvad angår det. Jeg tænker, man burde kunne sælge en 30.000-40.000 hovedbeklædninger i Danmark om året, forklarer Martin Heidemand og tilføjer, at huerne koster 200 kroner inklusive indgravering.


Huerne er lavet i akryl og har indvævet en lille reflekstråd. Det er på lædersnippen, der bliver indgraveret navn eller logo. Foto: Jacob Jepsen 

 

Energikrise

Det afhænger lidt af sæsonen, hvad MyBeanie sælger mest af, fortæller Martin Heidemand.

– Det er første gang, vi har sko og huer på samme tid i vinterperioden. Men vi har stort set udsolgt af dem her (sko, red.). Men i næste uge kommer der en ny sending hjem.

– Jeg tænker heller ikke, at det med reduceringen i temperaturen i institutionerne skader os.

Ja, nu ser vi ind i en kold vinter og en energikrise. Er det noget, I kan mærke?

– Det har jeg ikke tænkt over.

– Men måske med sutskoene, men ikke på huerne. Der prøver vi at slå lidt på, at kommunerne vil dæmpe gadebelysningen. 'Vil din kommune også sænke gadebelysningen? Så har vi løsningen, så du bliver set i mørket'.

– Man kan snarere mærke, at folk holder mere på pengene. Men vi skal nok klare den, og vi forventer helt sikkert vækst, selvom der er lidt opbremsning i økonomien.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT