Der bliver jævnligt og formentlig på ugentligt basis sejlet med farligt gods i forskellige kategorier, oplyser han videre. Det kan eksempelvis handle om, at der skal foretages sprængninger i de bornholmske stenbrud eller måske i den lidt mildere afdeling være tale om en palle med drivgasser til flødeskum, deodoranter og lignende.
– Men den afgang, der her er på tale, var altså i den alvorligste kategori, og den er belagt med stramme restriktioner for, hvad der i øvrigt må lastes på færgen, ligesom der heller ikke må være være særlig mange passagerer ombord. Der er alle mulige regler knyttet til den type afgange, siger Jesper Maack.
– I aftes vurderede man så, at der var noget i de trailere, som blev efterladt på kajen, som ikke måtte komme med i forhold til reglerne for farligt gods. Samtidig fik vi ikke kommunikeret problemet videre til vognmanden Ole Holm Transport på Bornholm, som ellers måske kunne have omrokeret på indholdet af sine trailere og på den måde få så meget som muligt med, og det er selvfølgelig superbeklageligt, at den kommunikationsbrist betyder, at alle fem trailerne blev ladt tilbage. Det er vores ansvar, erkender pr- og kommunikationschefen.
– Havde vi kommunikeret det bedre ud, kunne noget af problematikken jo nok være blevet løst, men det er sådan en klassisk situation, hvor alle tror, at der er blevet taget hånd om situationen, uden at det rent faktisk er sket. Og situationen opstod allerede klokken 20 fredag aften, da vi lastede færgen med trailere.