Bornholmsk øl uden alkohol hitter

Bornholmsk øl uden alkohol hitter
Brygmester Jan Paul har fået succes med sin alkoholfri øl. Foto: Jens-Erik Larsen
NYHED | SVANEKE | ABONNENT | 7. JAN 2022 • 13:18
NYHED | SVANEKE | ABONNENT
7. JAN 2022 • 13:18

Svaneke Bryghus lancerede i 2016 en alkoholfri øl. Den gik under navnet 'Don't Worry' og i sin tid modtog den en lidt lunken modtagelse, og lunken er aldrig godt, når det drejer sig om øl. Svaneke Bryghus eksperimenterede med egne ord med sin alkoholfri øl, da bryghuset var inspireret af det svenske og tyske marked, hvor øl uden alkohol, var blevet en succes. Men succesen i Danmark og for Svaneke Bryghus lod vente på sig.

Men i dag er den alkoholfri 'Don't Worry' blandt de mest solgte øl fra bryghuset i Svaneke, skriver Svaneke Bryghus i en pressemeddelelse. Det er sågar blevet så stor en succes, at 'Don't Worry' er blevet til en hel serie af øl. Det havde brygmesteren Jan Paul luret, da han tilbage i tiden havde en ambition om at brygge den bedste alkoholfri øl på en specialgær, der ikke danner alkohol, men kommer så tæt på smagen af øl med alkohol, at man ikke kan smage forskel. Brygmesteren har siden udviklet flere alkoholfri øl, som alle sælges i serien Don't Worry.

Succesen tog for alvor fart i 2018 samtidig med, at Svaneke Bryghus blev 100 procent økologisk. Siden 2018 har 'Don't Worry'-serien haft en gennemsnitlig vækst i salget på cirka 50 procent årligt. I dag udgør de alkoholfri øl udgør mere end 15 procent af bryggeriets samlede omsætning. Den alkoholfri øl i Danmark er ved at blive, som man har set det i Sverige og Tyskland, fortæller Steen Jespersen, der er direktør for Svaneke Bryghus.

– Vi ser en trend i tiden, hvor det er blevet helt legitimt at drikke en alkoholfri øl, men vi oplever også, at forbrugeren stiller krav til smagsoplevelsen og den samlede øloplevelse. De vil have en alkoholfri øl, der smager som en god øl skal uden at opleve sløvheden fra alkoholen, fortæller Steen Jespersen.

Ifølge Bryggeriforeningen er salget af øl med en alkoholprocent på under 0,5 procent firedoblet fra 2014 til 2021. I 2021 fortsatte de alkoholfri øls popularitet i Danmark, da der blev solgt 7,2 millioner liter alkoholfri øl. Det var 600.000 liter mere end i 2020.