BAT slår to fluer med et smæk efter snyd i busserne

BAT slår to fluer med et smæk efter snyd i busserne
BAT er ved at oplære og indsætte de kommunale parkeringsvagter som kontrollører i busserne. Det er resultatet af et nyt samarbejde, fortæller trafikchef Kim Koch-Hansen. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 15. NOV 2022 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
15. NOV 2022 • 15:30

Trafikselskabet BAT har lavet en aftale med de kommunale parkeringsvagter, som også skal kontrollere buspassagerers billetter.


I fremtiden er det ikke kun bilister, som risikerer en afgift fra en parkeringsvagt, hvis de ikke overholder reglerne. Kommunens trafikselskab, BAT, er i gang med at uddanne vagterne til at tjekke billetter i busserne. Det sker for at forhindre snyd, og samtidig betyder det, at de kommunale parkeringsvagter kan få mere arbejde i de stille vintermåneder. Det fortæller DR Bornholm.

Til Tidende fortæller trafikchef Kim Koch-Hansen, at BAT har ledt efter en løsning, fordi den hidtidige kontrollør er stoppet. I den forbindelse var der en BAT-medarbejder, der nævnte et samarbejde med de kommunale parkeringsvagter som en mulighed.

Det lød som en god idé, syntes Kim Koch-Hansen. Han kontaktede parkeringsvagternes chef i den kommunale vejmyndighed, som også syntes, det var en god idé. Det samme gjorde nogle af vagterne, og så var samarbejdet en realitet.

For tiden er parkeringsvagterne ved at blive uddannet til deres nye opgave. Det omfatter oplæring i BAT's takst- og zonesystem samt de forskellige slags rejsehjemmel, så de kan kontrollere, om en billet er gyldig eller ugyldig og rådgive passagerer i at købe den rigtige billet.

– De er under uddannelse. Nu er de ude at kontrollere, hvor deres underviser også er med, så de er så småt i gang, og vi regner med, at vi i løbet af december kan slippe dem helt fri, siger Kim Koch-Hansen til Tidende.

Mindre sandsynligt om sommeren

BAT slår med samarbejdet med parkeringsvagterne to fluer med et smæk. For det første har trafikchefen fået nogle tilbagemeldinger fra chaufførerne om, at der bliver snydt. For det andet er kontrol en opgave, BAT skal løse.

– Det gode ved, at det er parkeringsvagterne, er, at vi kan få flere ad gangen, og vi kan skalere op og ned for det efter behov, sådan at vi virkelig kan sætte hårdt ind der, hvor det er nødvendigt. Så det er en rigtig god løsning, og parkeringsvagterne er også rigtig glade for den, for de har rigtig travlt om sommeren, men de har ikke så travlt om vinteren, så de kan få lidt mere jævn arbejdstid året rundt, siger Kim Koch-Hansen.

Oversat betyder det, at sandsynligheden for at møde en kontrollør i bussen er mindre om sommeren end resten af året, hvor der ikke er så mange parkerede biler at holde øje med. Det giver god mening, synes Kim Koch-Hansen.

– Det er primært turister, der kører med os i de seks ugers sommerferie, og de spørger lidt mere, hvilket rejsehjemmel, de skal købe, så vores skøn er, at behovet er størst i de uger, hvor vi ikke har sommerkørsel, siger han.

Uddannet i at håndtere konflikter

Inden rammerne for samarbejdet faldt på plads, var der tale om, at parkeringsvagterne måske kunne tage med bussen som kontrollør, når de skal til for eksempel Svaneke og Gudhjem og gennemføre parkeringskontrol. Men det er ikke en mulighed.

– Når de kontrollerer biler som parkeringsvagter, har de så meget udstyr med, at de ikke kan kombinere de to, desværre, siger Kim Koch-Hansen.

Som parkeringsvagter er BAT's nye kontrollører allerede uddannet i konflikthåndtering, og det er en klar fordel, mener trafikchefen.

De er vant til og uddannet til at tale med borgere i en situation, som ikke altid er lige behagelig. Det er ikke rart at få en afgift, hverken en busafgift eller en parkeringsafgift, så den del er de skolet i, og det er rigtig godt, siger han.