Ukloge besparelser
Bornholm har brug for et blomstrende erhvervsliv – derfor er Business Center Bornholm et forkert sted at spare
Bornholms Regionskommune foreslår besparelser på Business Center Bornholm (BCB) svarende til 20 procent af det kommunale tilskud, det vil sige 897.000 kroner i 2025 og i de efterfølgende tre budgetår (2026-2028).
Det bekymrer DI Bornholm, for konsekvenserne af besparelsen vil ramme hele øen hårdt. BCB er en vigtig drivkraft bag lokal vækst og de arbejdspladser, der er fundamentet for skatteindtægter og velfærd til øens borgere.
Kommunens forklaring
Regionskommunen skriver i spareforslaget, at BCB med forslaget bliver mere efterspørgselsdrevet, fordi man fremadrettet kun vil vejlede virksomheder, der selv opsøger BCB.
Efter DI Bornholms opfattelse betyder et ”efterspørgselsdrevet” erhvervsfremmesystem, at erhvervshuse og kommunal erhvervsservices skal være agile og tilpasse deres services til erhvervslivets behov – og det kræver tæt kontakt og føling med de lokale virksomheder og de udfordringer, som de oplever nu og her.
Derfor er BCB’s opsøgende arbejde essentielt. Det er det unikke lokalkendskab til behov og udfordringer hos øens små og mellemstore virksomheder, der gør, at BCB kan tilbyde services, som øens erhvervsliv efterspørger, og som møder deres behov.
Andre steder
Generel virksomhedsvejledning er en prioriteret opgave blandt mange af landets kommuner i erkendelse af, at hvis man vil have et lokalt erhvervsliv, så er man nødt til at investere i det.
Se bare i retning af Lolland-Falster eller Djursland. Her er man klar over, at vækst og arbejdspladser ikke kommer af sig selv, men kræver en kommunalt finansieret indsats, der supplerer og understøtter de regionale erhvervshuses specialiserede vejledning.
Eller se i retning af Holstebro, der netop har hjemtaget deres lokale erhvervsservice fra erhvervshuset i erkendelse af, at det kræver kommunal prioritering at understøtte lokal vækst og arbejdspladser.
Ikke København
Det er ikke hensigtsmæssigt, når BRK sammenligner BCB med den kommunale erhvervsservice i kommuner tæt på København, som ikke har tilsvarende udfordringer med bosætning, demografi og geografi.
Bosætningskommunerne omkring hovedstaden kan muligvis undvære en kommunalt finansieret erhvervsservice – men det kan Bornholm ikke.
Vi er som øsamfund dybt afhængige af, at de lokale virksomheder bidrager med vækst og arbejdspladser, så vi kan sikre skattegrundlaget, og så vi kan tiltrække medarbejdere og bosættere udefra. Bornholm kan ikke ”nøjes” med den indsats, som Erhvervshus Hovedstaden kan levere.
En besparelse på 20 procent vil betyde en væsentlig forringelse af BCB’s muligheder for at understøtte de bornholmske virksomheders vækst og udvikling – med negative konsekvenser for hele det bornholmske samfund.
BRK ligger år efter år i den absolutte bund blandt landets kommuner i DIs årlige erhvervsvenlighedsundersøgelse. Undersøgelsens resultater beror blandt andet på den oplevelse, som de lokale virksomheder har af deres kommunes tilgang til erhvervslivet. Det er DI Bornholms opfattelse, at den hyppige raslen med sparekniven overfor BCB bidrager til BRKs dårlige image hos virksomhederne. Endnu en besparelse på BCB sender – igen- et signal til øens erhvervsliv om, at man ikke prioriteres.
Gør en positiv forskel!
I stedet bør det sikres, at BCB også fremadrettet har finansiering til at skabe den store, positive forskel for det bornholmske erhvervsliv, som er nødvendig for et øsamfund i vækst og balance. Vis, at BRK er en erhvervsvenlig kommune, der faktisk prioriterer de lokale virksomheder.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration