Der er i sammenligningen taget udgangspunkt i trafikken over Øresundsbroen de seneste 18 måneder – fra 1. januar 2023 til 30. juni 2024. Måske lidt optimistisk har jeg lavet en minimumsberegning på 7,5% og en maksimumsberegning på 10 – 15% - alt efter arten på køretøj.
Driftsøkonomi
Når vi ser på økonomien, så har jeg taget udgangspunkt i samme priser som på Øresundsbroen (Indtægtssiden).
For så vidt angår driftsomkostningerne, så har jeg taget 75% af driftsomkostningerne for Øresundsbroen. Bornholmertunnelen er væsentligt længere end Øresundsforbindelsen – 36 km. mod blot 8 km - hvilket øger omkostningerne, men omvendt er der ingen bro og heller ikke togforbindelse, hvilket reducerer omkostningerne en hel del.
Resultatet kan derfor ligge i området fra et underskud på 84 mio.kr til en mindre overskud på 10 mio.kr., men det er inden, at vi overhovedet begynder at kigge på finansieringen af byggeriet.