Tunnel eller ej
Dette indlæg sætter nogle tal på ideen om en tunnel - til glæde eller skræk
Lad os lave en sammenligning
Der har igennem et stykke tid været diskussioner om, hvorvidt Bornholm skal have en fast forbindelse til Sverige.
Der har været mange meninger om, hvor dejligt det ville være - og også det modsatte synspunkt om en økonomi, der ikke hænger sammen. Det har jeg så sat mig for at analysere lidt på med sammenligninger med hhv. Fehmern-forbindelsen, hvad angår anskaffelsesprisen, og med Øresundsbroen, hvad angår driften af en tunnel.
Så har folk noget konkret at forholde sig til – dog med det forbehold, at tallene selvfølgelig kun er sjussede, men i denne sammenhæng betyder det ikke voldsomt meget.
I sammenligningerne skal man tage højde for, at der for Bornholmerforbindelsen ikke vil være togspor, hvilket klart reducerer såvel anskaffelsesprisen som driftsudgifterne.
Anskaffelsesprisen
Hvis man sammenligner med Fehmern-forbindelsen, så er Bornholmerforbindelsen dobbelt så lang, nemlig 36 km, men uden særskilt rør til togforbindelse.
COWI har skønnet, at den som minimum vil koste det samme som Fehmern-forbindelsen + 50%. Jeg har i mit skøn blot regnet med 80 milliarder kroner.
Skønnet trafik
Der er i sammenligningen taget udgangspunkt i trafikken over Øresundsbroen de seneste 18 måneder – fra 1. januar 2023 til 30. juni 2024. Måske lidt optimistisk har jeg lavet en minimumsberegning på 7,5% og en maksimumsberegning på 10 – 15% - alt efter arten på køretøj.
Driftsøkonomi
Når vi ser på økonomien, så har jeg taget udgangspunkt i samme priser som på Øresundsbroen (Indtægtssiden).
For så vidt angår driftsomkostningerne, så har jeg taget 75% af driftsomkostningerne for Øresundsbroen. Bornholmertunnelen er væsentligt længere end Øresundsforbindelsen – 36 km. mod blot 8 km - hvilket øger omkostningerne, men omvendt er der ingen bro og heller ikke togforbindelse, hvilket reducerer omkostningerne en hel del.
Resultatet kan derfor ligge i området fra et underskud på 84 mio.kr til en mindre overskud på 10 mio.kr., men det er inden, at vi overhovedet begynder at kigge på finansieringen af byggeriet.
Finansieringen:
Alt efter finansieringsmodel, så ligner det, at der skal tilbagebetales mellem 1,3 og 5,1 mia. kroner om året til långiver, hvilket driften ikke er i stand til finansiere - heller ikke hvis det nuværende tilskud til Bornholmslinjen overføres til Bornholmertunnelen.
Personligt tror jeg, at det er mere end tvivlsomt, at der vil være politisk vilje til at bygge en tunnel.
De bagved liggende beregninger for en tunnelforbindelse ses i illustrationen.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration