Svar på kritik: Landbruget er ikke giftigt for folkesundheden

SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 27. juli 2022 • 14:51
Af:
Frederik Tolstrup
formand for Bornholms Landbrug
Fødevarer
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 27. juli 2022 • 14:51

Frederik Tolstrup svarer på kritisk læserbrev om landmænds anvendelse af forskellige pesticider.

Holger Øster Mortensen kommer i dagens avis med et læserbrev, hvor det påstås at landbruget truer folkesundheden, fordi vi bruger pesticider. Jeg mener, det er helt forkert, men mange af eksemplerne, Mortensen bruger i sit indlæg, er relevante problemstillinger. Jeg vil forsøge at behandle hvert kritikpunkt for sig i dette indlæg.

Vi lever længere end nogensinde. Vi har adgang til sunde og sikre fødevarer i Danmark, i langt de fleste tilfælde uden rester af pesticider. Vi kan dog se, at der på udenlandsk frugt og grønt ofte findes større koncentrationer af pesticider end i dansk produceret frugt og grønt. Derfor kan jeg opfordre alle, der har en bekymring omkring pesticider, til at købe danske fødevarer.

Mortensen peger på en række pesticider, blandt andet Reglone, som han mener er kræftfremkaldende. Det er jo nemt at komme med den påstand, og det er utroligt svært at afvise helt.

Men man har dog undersøgt landmænd i Danmark og risiko for udvikling af kræft. Vi landmænd er jo dem, der er tættest på pesticiderne og skulle nogen udvikle kræft på grund af pesticider, så må landmænd immervæk stå først i den kø. Når man ser på gruppen af landmænd, er der faktisk også en kræftform, der skiller sig ud i forhold til resten af befolkningen. Det er læbekræft, som man mener, skyldes for meget sol. Så skal landmænd forsøge at gardere sig mod kræft, så skal der bruges godt med læbepomade - med solfaktor.

Overordnet set har landmænd generelt lavere forekomst af kræft end resten af befolkningen. Også selvom vi er meget mere eksponerede i forhold til pesticider. Jeg kan ikke bevise, at Mortensen tager fejl, når han siger, at mange pesticider er kræftfremkaldende. Men jeg finder det generelt usandsynligt, at den forsigtige omgang med pesticider, vi har i Danmark, skulle give særlige problemer med kræft nogen steder.

Så nævner Mortensen triazoler. Det er rigtigt, når han skriver, at det nogle steder er fundet i grundvandet. Miljøstyrelsen finder, i en rapport fra 2019, at de triazolproblemer, der er i grundvandet, hovedsageligt stammer fra et pesticid anvendt frem til 1989. Desuden kan triazoler, anvendt i træbeskyttelse, være en kilde til punktforurening. Der er ikke noget, der tyder på, at den anvendelse, der er i dag, er problematisk. Ellers forestiller jeg mig, at stoffet ville være forbudt at anvende.

Mortensen nævner, at landmænd nedvisner korn inden høst med Glyphosat. Jeg, og mange andre, har ikke gjort det i mange år, og det bliver helt forbudt fra næste år, så det problem tages der hånd om.

Sidst nævnes Prosulfcarp. Det er ganske rigtigt, at midlet driver nemt ind over naboers arealer – dette må ikke ske. Derfor er det indskærpet, at anvendelsen skal ske ved lave temperaturer, gerne om natten. Desuden skal vi sprøjte med specielle dyser, så afdrift undgås, og dette kontrolleres af myndighederne. En pointe her er, at måden, vi anvender pesticider på, kan være mindst lige så afgørende for miljøbelastningen som selve pesticidet. Dette har vi taget til os i landbruget.

Jeg mener ikke, vi har et problem med folkesundheden i Danmark, fordi landbruget sprøjter med pesticider. Vi har Europas mest restriktive regler omkring brugen af pesticider, og landmændene er meget veluddannede i brugen af dem. Desuden kan vi ikke se, at der i landbruget er særlige sundhedsproblemer, der med nogen sandsynlighed kan knyttes til pesticider. Derfor virker det usandsynligt, at pesticider er årsag til generelle sundhedsproblemer i Danmark. Men tvivl, rygter og bekymringer omkring pesticider kan jo frit bringes frem, og jeg vil altid være klar til at tage en debat om emnet.

FÅ ABONNEMENT