Stop, Thomas Thors

Stop, Thomas Thors
Thomas Thors (med ryggen til til højre og her i samtale med Søren Schow) har haft sin tid, mener Arne Kofoed fra Rønne. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 6. marts 2024 • 15:30
Af:
Arne Kofoed
Storegade 43
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 6. marts 2024 • 15:30

Du har haft din tid og dine chancer, skriver Arne Kofoed til den tidligere socialdemokratiske borgmester Thomas Thors, som offentligt har forsøgt at gøre opmærksom på kommunens dårlige økonomi.

Kære Thomas Thors – du har haft din tid. Jeg havde ellers besluttet mig til ikke at skrive et indlæg. Livet er for kort. Men du bliver ved med at fremture.

Du tror, at du kan sidde hjemme på adressen og have styr på regionskommunens økonomi. Men du kan umuligt have alle nødvendige oplysninger.

For mig at se fremgår det tydeligt, at regionskommunen har forstået, at den har alvorlige økonomiske problemer. Den er oven i købet gået i gang med at løse dem. Hvorfor skal regionskommunen benytte tid og energi på at besvare spørgsmål fra dig?

Du har haft din tid og dine chancer. I op imod 20 år var du den mest magtfulde politiker på Bornholm. Nu er du en politiker, der er gået på pension. Lad det blive ved det.

I alle de år du var ved magten, har du aldrig erkendt en fejl. Nu, da du føler det så vigtigt at føre dig frem, vil jeg gerne nævne nogle af dem.

Du ødelagde sammenlægningen af kommuner og amt i 2003 fuldstændig. Du indførte Skanderborgmodellen. En model baseret på udbud og efterspørgsel. Og en voldsom opdeling af forvaltningerne. I stedet for oprettelse af gode, faglige miljøer blev enhederne konkurrerende.

Hertil kom dannelsen af verdens mest talentløse direktion. De fem kommuners kommunaldirektører og amtets direktør dannede direktionen. Alle seks med samme generelle kompetencer. Samtidig blev dannet en kultur, hvor kritik blev opfattet som illoyalitet.

Jeg er bange for, at denne kultur fortsat eksisterer. At tre direktører på egen hånd foretager en større organisationsændring, virker bekymrende.

Jeg er af den opfattelse, at organisationen stadig lider under en dårlig sammenlægning

Jeg mener også, at du i nogen grad bør tage ansvaret for, at den bornholmske folkeskole har det dårligt med op imod 40 procent på privatskole.

Mere end 20 år efter er der stadig ikke en rimelig rådhusløsning, og byggesagsbehandlingerne er stadig nødlidende.

Så jeg anbefaler dig at stoppe med din indblanding. Der er nye politikere og personale med økonomisk ekspertise.

FÅ ABONNEMENT