I kommerciel sammenhæng har vi også set det udnyttet på Bornholm, når forretninger, restauranter og andre, der lever af turismen, har brugt den bornholmske dialekt til marketing og branding. Jeg er imidlertid overbevist om, at Bornholm som samfund – og vi som bornholmere – kan bringe sproget og kulturen endnu bedre i spil, hvis vi formår at arbejde målrettet sammen og skabe de nødvendige institutionelle rammer.
En fundamental problemstilling for det bornholmske samfund er manglen på folk i den arbejdsdygtige alder. Alle fremskrivninger viser oven i købet, at problemet blot vil vokse i de kommende år. Derfor har BRK da også i flere år haft et officielt mål om, at vi skal være 42.000 bornholmere inden år 2028. Det er et meget ambitiøst mål, som bliver endog meget vanskeligt at nå.
Hvis vi for alvor skal vende udviklingen og få flere til at tilvælge bornholm, er der brug for at tænke anderledes kreativt og langsigtet. Vi må bringe flest mulige værktøjer i spil, og ét af de værktøjer, man hidtil ikke synes at have haft øje for, er sproget og andre elementer i den bornholmske kulturarv.
Det gælder om at være opmærksom på de lavthængende frugter, og i et tilflytterperspektiv udgøres disse frugter ikke mindst af den gruppe, jeg selv kan siges at tilhøre, nemlig tilbageflytterne. Set herfra burde man gå langt mere målrettet efter netop dem, for de udgør et særlig stort potentiale, da de allerede har en tilknytning til Bornholm, ofte i form af familie og slægtninge. Samtidig har de en ide om, hvad det vil sige at bo på øen med de fordele og ulemper, som ølivet byder på.
Hele forudsætningen for, at man overvejer at flytte tilbage til Bornholm, er imidlertid, at man forbinder øen med noget positivt, noget særligt og noget, man kan være stolt af. Her er det naturligvis centralt, at man kan huske tilbage på en god og tryg barndom, og at vuggestue-, børnehave- og skoletilbud samt foreningsliv m.m. er nogenlunde på højde med, hvad der findes andre steder i landet. Det sidste er imidlertid ikke nemt at opfylde med tanke på de mange tilbud, som eksilbornholmerne er vant til fra livet i København.