Sønderbo var en god oplevelse

SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 16. august 2022 • 13:42
Af:
Arno Marc Larsen
Urtehaven 25
Nexø
SYNSPUNKT | DEBAT | Tirsdag 16. august 2022 • 13:42

På Sønderbo oplevede jeg en utrolig god omsorg og pleje, jeg ellers ikke troede fandtes i dagens Danmark.

Findes det?

Jo, det findes på Bornholm!

Et sted hvor man forstår at behandle ældre og syge mennesker med værdighed og omsorg.

Sønderbo Aflastning og Rehabiliteringscentret i Rønne, er stedet.

Et brækket ben var årsagen til at jeg blev anbragt dér.

Jeg var meget betænkelig og skeptisk indstillet over at skulle være sådant et sted, vi har jo alle hørt om dårlig behandling af ældre og syge mennesker på flere af landets plejehjem.

Jeg vil dog lige nævne, at på Bornholm har jeg ikke hørt om, at noget af dette er forekommet.

To måneder varede mit ophold. Jeg er 90 år, så knoglerne var lidt længe om at vokse sammen.

Al min skepsis blev gjort til skamme!

Jeg blev anbragt på en stor stue med eget bad og toilet og direkte udgang til en solrig terrasse. Midt i centret

var der to store smukke gårdhaver med blomster og træer.

Dér på Sønderbo oplevede jeg en utrolig god omsorg og pleje, jeg ellers ikke troede fandtes i dagens Danmark.

Kun omsorg, smil, venlighed og godt humør oplevede jeg – aldrig sure miner. Alle gjorde alt for, at jeg skulle

befinde mig godt, alt medens man hjalp mig med at få min førlighed igen.

Opholdet på Sønderbo blev – trods min skepsis – en god oplevelse.

En kæmpe stor tak til alle dér.

En sijllavitta

‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
FÅ ABONNEMENT