Skydeglade (med kamera) bedsteforældre

SYNSPUNKT | DEBAT | Lørdag 27. juli 2024 • 10:00
Af:
Dennis Lindholm Nielsen – DIGITAL DIALOG
SYNSPUNKT | DEBAT | Lørdag 27. juli 2024 • 10:00

Billeddeling af børn og andre er et voksende problem.

Netop hjemvendt fra et forældremøde i en daginstitution her på Bornholm, ringede telefonen.

Det var én af forældrene, som havde deltaget i aftenens forældremøde. Hun og manden ville gerne invitere mig hjem til dem. De havde brug for at vende en digital (u)vane med mig.

Jeg oplever ofte, at forældre kontakter mig efter mit oplæg på et forældremøde. Meningen er at sætte tanker i gang om, hvad skærme gør ved os og vores fællesskab? Missionen var fuldført.

Sharenting

Få dage efter mødtes vi.

Jeg blev mødt af rare mennesker og en god kop kaffe. Inden kaffen var i krus, så lagde forældrene ud. De ville sikre sig, at det, som jeg havde sagt om sharenting, kunne passe? Sharenting er en sammenskrivning af de engelske ord sharing (at dele) og parenting (forældreskab).

På forældremødet henviste jeg til en fem år gammel undersøgelse fra Medierådet for Børn og Unge. Undersøgelsen viste, at når et barn i Danmark starter i 0. klasse, så vil det i gennemsnit være delt 1000 gange online! - hurtige fingre på iPhonens kameraaftrækker.

Bedsteforældre

Forældrene fortalte, at de aldrig delte billeder online - hverken af børnene eller dem selv.

Bekymringen gik på bedsteforældrenes skydeglade fingre - på iPhonens kameraaftrækker. De var interesserede i at vide, hvordan de tog snakken med deres voksne forældre?

De ønskede ikke billeder af børnene delt på Facebook. Særligt et slide på forældremødet havde sat tanker i gang.

Det er en ny trend, hvor Mark Zuckerberg går forrest. Når Marks egne børn foreviges, så er det med en emoji (digitalt klistermærke) lagt over barnets ansigt. Det er en måde at beskytte børns identitet og privatliv. Samtidig er det en erkendelse af, at ingen sociale medier kan eller vil beskytte vores børn. Et klistermærke på såret kunne vi kalde det!

AI

I en ny rapport fra Human Rights Watch afsløres det, at billeder af børn også bruges til at træne AI-modeller og til at skabe deepfakes.

Deepfakes er ulovligt genereret billed- og videomateriale. Spørgsmålet er, om denne emoji selvregulering skyldes oprigtig bekymring? Har vi endelig forstået alvoren ved sharenting? - eller er det bare endnu en Social Medie trend?

Mediemogulerne

Peger pilen på forældre eller bedsteforældre? Nej!

Pilen peger på de hykleriske og opmærksomhedsforstyrrende mediemoguler. I to årtier har de spundet guld på forældres og bedsteforældres lyst til at dele billeder af børnene på Facebook. Billederne er tech-firmaernes ejendom i det øjeblik, at de deles. At billederne senere skulle indgå i AI-træning kunne ingen vide.

Dirty Harry (Clint Eastwood) sagde: ”Jeg har en meget streng iPhone politik. Hvis der er en iPhone i omløb, så vil jeg have kontrol over den”! Jeg tog den frihed at udskifte pistol med iPhone!

Indianere i Det Vilde Vesten ville ikke fotograferes. De mente, at sjælen blev indfanget i fotoapparatet. En krop uden sjæl er ikke et indianerliv!

Bekymringen om billeddeling delte jeg ugen efter på hjemmebesøg nummer to. Bedsteforældrene var inviteret med. Sharenting? Det havde bedsteforældrene aldrig hørt om. Nu har de! Onlinelivet er fuldt af fristelser og faldgruber.

Del gerne budskabet med vennerne på Facebook.

FÅ ABONNEMENT