Skal Bornholm bremses i sine vækstmuligheder?

Skal Bornholm bremses i sine vækstmuligheder?
Der er ikke plads nok på færgerne, mener Destination Bornholm. Her er det den lille hurtigfærge Max, der står til at fortsætte som sekundær færge, når den store Express 5 ankommer. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | ABONNENT | 13. MAJ 2022 • 15:30
Af:
Kirstin Blomgren
Pernille Kofod Lydolph
Destination Bornholm
SYNSPUNKT | ABONNENT
13. MAJ 2022 • 15:30

Vi vil have den færgekapacitet, som man burde have sikret os i forbindelse med det politiske forlig i 2014, lyder det fra Destination Bornholm.

Af Kirstin Blomgren, formand for Destination Bornholm, og Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm

Så står vi her. Vi vidste godt, at tidspunktet måtte komme før eller siden. Det politiske forlig i 2014 gav os nemlig billigere færgebilletter og mindre kapacitet. Det var - og er - naturstridigt, for baggrunden for billigere færgebilletter var jo netop ønsket om at styrke Bornholms udvikling og gøre Bornholm til en bedre forretning. Og vi er godt på vej.

For 10 år siden skabte Bornholms turisme en samlet omsætning på 1,8 mia. kr. I dag skaber aktiviteterne samlet en omsætning på 3 mia. kr. Vi er med andre ord blevet en bedre forretning. Men vi mangler kapaciteten til at udnytte potentialet og gå hele vejen.

Det rammer alle og hele det bornholmske samfund. Erhvervslivet. Kommunen. Dig der læser med. Os alle. Lige nu bremses vi reelt i vores vækstmuligheder. De vækstmuligheder, der skal skabe flere jobs på øen. Den vækst, der skal være med til at skabe tilflyttere – både gennem jobskabelse, men jo også gennem turismen da langt de fleste tilflyttere, uden familiære relationer på øen, er startet med at være gæster på øen.

Når erhvervslivet indenfor turisme ønsker større færgekapacitet, så handler det ikke om sommerbesøgende. Det handler om de flere besøgende, som vi gerne ser især i foråret og efteråret. Her oplever vi ofte, at vi måske nok kan få gæsterne til øen, men vi kan ikke få dem hjem igen om søndagen. Færgerne bliver hurtig fyldte, og så står ferielejlighederne og hotelværelserne tomme, selv om gæsterne egentlig gerne ville til Bornholm. Og nej, de vil ikke rejse om mandagen, for det koster en fridag, som ikke alle kan afsætte. Resultatet er derfor et nej tak til Bornholm og et ja tak til ferie et andet sted.

Nå ja, en gæst fra eller til kunne man måske tænke. Men vi siger allerede nej til mange i foråret og efteråret. Og sandheden er, at skal vi lykkes med at skabe flere helårsjobs og flere længerevarende ansættelser i turismen, så er tilgængelighed til øen en grundforudsætning. Uden den, så rammes også godserhvervet, der fragter varer til blandt andet dagligvarebutikkerne. Den enkelte bornholmer bliver ramt, fordi vi ikke lykkes med at skabe flere jobs og flere længerevarende ansættelser. Vi taber alle.

Så egentlig handler vores ønske om færgekapacitet helt grundlæggende om, at vi gerne vil være en bedre forretning for et samlet Danmark. Og er det ikke et fair og ydmygt ønske?

Vi vil ikke bytte med en højere pris på færgerne eller på anden måde ”fodres med vores egen hale”. Vi vil have den færgekapacitet, som man burde have sikret os i forbindelse med det politiske forlig i 2014.

Vi skal alle kunne komme frem og tilbage til øen.